Ha kell, uniós bírósághoz fordulnak – válaszolta a diszkont-légitársaság a Szabad Európának. Varga Judit igazságügyi miniszter indoklása szerint a légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, és ezzel megtévesztette a fogyasztókat. A Ryanair szerint viszont úgy szabja meg a repülőjegyei árát, ahogy akarja.
Varga Judit Facebook-posztjában felidézi, hogy az új Orbán-kormányban az Igazságügyi Minisztérium szakmai irányítása alatt működő Budapest Főváros Kormányhivatala fogyasztóvédelmi hatósági eljárást indított június 10-én a Ryanair DAC légitársasággal szemben az extraprofit-különadó áthárítása miatt.
A fogyasztóvédelmi hatóság megállapítása szerint a légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat, ezért a Ryanairt háromszázmillió forint fogyasztóvédelmi bírság befizetésére kötelezte.
Varga Judit posztjában háborús gazdasági helyzetről és háborús inflációról ír, és közli, az extraprofit-különadó megkerülését vagy áthárítását fogyasztóvédelmi vizsgálattal és bírsággal fogják büntetni a továbbiakban is.
Az előzmények
Ahogy arról a Szabad Európa is beszámolt, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a május 26-i kormányinfón jelentette be a megszorító lépéseket, amelyeket szektorális különadóknak és a nagy cégeket érintő extraprofitadónak neveztek.
A kormányzati narratíva szerint a szektorális különadókat az extraprofitot elérő cégek fizetik, és ha megpróbálják áthárítani a lakosságra, a kabinet közbe fog avatkozni, fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít. Az adót a légitársaságoknak a Magyarországról induló utasok után kell megfizetniük, az adó mértéke az EU-ba és az Európán belüli, megnevezett államokba utazók után fejenként 3900 forint, az ezeken kívüli országokba utazók után 9750 forint. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter ezt úgy indokolta, hogy a légitársaságok a Covid-lezárások idején ugyan veszteségeket szenvedtek el, de a lezárások feloldásával felélénkül a forgalom, lesz bevételük.
A bejelentést a Ryanair keményen bírálta, és az adót azonnal áthárította az utasokra, majd éles üzenetváltás alakult ki a légitársaság és a kormány között. Michael O’Leary, a légitársaság vezérigazgatója egy interjúban többször is komplett idiótának nevezte Nagy Mártont, aki fogyasztóvédelmi vizsgálattal fenyegette meg a légitársaságot.
A Ryanair nem hagyja annyiban
A légitársaság a Szabad Európa kérdéseire válaszolva alaptalannak nevezte a bírságot, amely ellen fellebbeznek. Mint írták, hivatalosan még nem kapták meg a fogyasztóvédelmi hatóság értesítését. Ugyanakkor érvelésük szerint a magyar kormány is tisztában van azzal az 1008/2008-as EU-rendelettel, amely minden uniós légitársaság számára lehetővé teszi, hogy saját választása szerint, a nemzeti kormányok vagy azok fogyasztóvédelmi hivatalainak beavatkozása nélkül határozza meg, hogy milyen díjszabást alkalmaz az Európai Unión belüli járatain.
A Ryanair hangsúlyozza azt is, hogy ez az uniós törvény megtiltja a magyar kormánynak, hogy utólagos utazási adót vessen ki, miközben megpróbálja törvényellenesen korlátozni a légitársaságok azon jogát, hogy ezeket az indokolatlan adókat az utasokra hárítsák át.
Ha szükséges, a Ryanair az uniós bíróságokhoz fog fellebbezni az ügyben – zárja közleményét a diszkont-légitársaság.