Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Ingyenes? Fizetős? Lefogyasztásos? – Van-e valami rendszer a sztrádák pihenőhelyei körül?


Kapu egy M1-es autópálya melletti gyorsétterem vécéjéhez (képünk illusztráció)
Kapu egy M1-es autópálya melletti gyorsétterem vécéjéhez (képünk illusztráció)

Ha a hazai autópályákon szólít a természet, teljesen esetleges, hogy milyen minőségű illemhelyet találunk, és a használat feltételei is teljesen eltérők, ugyanis egyelőre nincs egységes szabályozás ezen a területen. Jövőre talán változhat a helyzet, mert az autópályák üzemeltetését átvevő Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. átvizsgálja az erre is vonatkozó szerződéseket.

Azt mondják, amikor az amerikai turisták átjönnek Európába, az egyik legszokatlanabb jelenség számukra a fizetős vécék intézménye.

Erre tesznek még rá egy lapáttal a magyar autópályák, ahol teljesen kiszámíthatatlan, hogy éppen mit kell csinálni: a mosdók hol ingyenesek, hol fizetősek, a használati díj néha lefogyasztható, néha pont ellenkezőleg, először vásárolni kell valamit, és utána a blokkal nyílik meg előttünk a vécé kapuja.

És általában: semmi nincs kiírva, menet közben derül ki, hogy éppen mik a játékszabályok, így nem kell amerikainak lenni ahhoz, hogy elbizonytalanodjunk.

Néhány héttel ezelőtt Szombathelyről a fővárosba oda-vissza mentünk az M1-es autópályán. Az ismert gyorsétteremlánc vécéje, ahol korábban a pultnál kapott blokk barkódját kérte a kapu, most éppen tárva-nyitva volt, más helyen viszont a benzinkút mosdójánál üldögélő hölgy pénzt követelt, közölve, hogy semmi köze az üzemanyagtöltő lánchoz.

Hogy többet megtudjunk az illemhelyekre vonatkozó szabályokról, első körben három nagy benzinkútlánchoz és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-hez küldtünk kérdéseket.

Többek között azt tudakoltuk, van-e valami egységes koncepció az illemhelyek működtetésére, és hogy kiadják-e ezek üzemeltetését alvállalkozóknak.

Az OMV-től szinte azonnal érkezett a válasz, az osztrákok rövidre zárták a párbeszédet.

„Köszönjük a megkeresést, de az OMV jelenleg nem él a nyilatkozás lehetőségével.”

Aztán néhány hét múlva megérkezett a Mol levele, amelyben a cég meglehetősen alaposan válaszolt a felvetett kérdésekre.

„A Mol töltőállomás-hálózatában jelenleg nincsen egységes gyakorlat arra vonatkozóan, hogy milyen formában működtetjük az illemhelyiségeket, minden telepítés esetében megvizsgáljuk a helyi jellemzőket, és annak megfelelően járunk el. A kívülről megközelíthető mellékhelyiségeket a Fresh Corner Mol-kutakon belülről megközelíthetővé építjük át, és ezeket magas minőségű műszaki tartalommal látjuk el a vásárlók kényelme érdekében” – írták.

A Mol – tudtuk meg – jellemzően a nagyobb forgalmú kutakra telepít fizetős kapukat, hogy „a megfelelő működést és tisztaságot minden esetben garantálni tudják”.

A cég töltőállomásainak illemhelyiségeit minden esetben a töltőállomás üzemelteti, semmilyen esetben nem működteti külső vállalkozás.

A fizetős illemhelyiségek MOL Move applikációval mindenki számára ingyenesen használhatók, ehhez a mosdóba való belépéshez be kell szkennelni a MOL Move digitális kártyát a forgókapunál.

A Shelltől azóta sem kaptunk választ, ahogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-től sem.

Viszont megkerestük az autópályákat szeptember 1-től működtető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (MKIF).

Az iránt érdeklődtünk, hogy az autópálya melletti üzemanyagtöltők kiadhatják-e alvállalkozóknak az illemhelyek üzemeltetését, illetve hogy tiltja-e bármi (például a cégekkel való szerződés) ugyanezt az egyéb szolgáltatóknak; merthogy a pihenőkön nem csak benzinkutak vannak.

Azt is megkérdeztük, van-e bármilyen elvárás, iránymutatás, ajánlás, hogy az illemhelyeket milyen feltételekkel kell üzemeltetniük az autópálya-pihenőkben működő vállalkozásoknak.

Innen is megérkezett a válasz:

„Az illemhelyek alvállalkozónak való kiadhatóságát alapvetően a hasznosítási szerződések határozzák meg. Az MKIF Zrt. a koncesszió kezdete óta még nem kötött új hasznosítási szerződést, a már fennálló, koncesszióval átvett hasznosítási szerződések pedig nem egységesek a tekintetben, hogy a szolgáltatók milyen feltételekkel üzemeltethetik az illemhelyeket” – írja a cég, ami részben meg is magyarázza az átláthatatlan helyzetet.

A kérdést nagyban befolyásolja az is, tudtuk meg, hogy a hasznosítási szerződéssel érintett épületek kinek a tulajdonában állnak, ugyanis sok esetben az épület tulajdonosa a partnercég, míg az MKIF kizárólag az épület alatti földterületet adja használatba.

A jövő évre tervben van, hogy az MKIF Zrt. partnereivel közösen átvizsgálja – és amennyiben lehetőség van rá, módosítsa – a használati szerződéseket, hogy jogi, gazdasági és műszaki szempontból egységesen naprakészek legyenek – közölte lapunkkal az MKIF. Lehet, hogy mégiscsak megérte megbolygatni azt az első hallásra mellékes (mellékhelyiséges) kérdést.

  • 16x9 Image

    Nyugat.hu

    Ez a cikk a Szabad oldal kezdeményezésünk részeként jelent meg. Ebben az együttműködésben az ország független szerkesztőségeinek írásait, tartalmait vesszük át, hogy azok saját olvasóikon túl egy szélesebb nyilvánossághoz is eljussanak.

    A Nyugat.hu Szombathely és Vas megye híreit, eseményeit követi. 

XS
SM
MD
LG