Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Zajlik a közlekedési múzeum Debrecenbe költöztetése, már át is tették a székhelyüket


Villamost emelnek a közlekedési múzeum egy dátum és leírás nélküli, korábbi képén (illusztráció)
Villamost emelnek a közlekedési múzeum egy dátum és leírás nélküli, korábbi képén (illusztráció)

A közlekedési múzeum székhelye hivatalosan is átkerült Budapestről Debrecenbe. A kormány a város szélére szánja, a még épülő BMW gyár mellett egy mezőre. Nagyjából 150 milliárd forintba kerül a múzeum átköltöztetése.

Nagyjából két éve merült fel, hogy a kormány elvenné Budapesttől a közlekedési múzeumot, és vidékre költöztetné. Később kiderült, hogy Debrecenbe szánják, idén pedig az is, hogy a BMW épülő gyára melletti szántóföldre tervezik telepíteni.

Most a múzeum arról értesítette partnereit, hogy megváltozott a székhelyük és az adószámuk – írja a Népszava. Az új székhelyet Debrecenben, a Széchenyi utca 31. alá jegyezték be. A számlázási címük még nem változott.

A lap azt is megjegyezte, hogy a Lázár János vezetése alatt álló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) május végén még nem tartotta időszerűnek a költöztetésre vonatkozó kérdéseiket, azt állították, hogy a kormány még nem döntött az ügyben. Csakhogy a lap júliusban megszerzett egy részletes pályázati dokumentációt, amelyet valószínűleg nem pár nap alatt írtak meg.

E szerint a múzeumot Debrecen külterületén, a német autógyár újonnan épülő üzeme mellett húznák fel egy 6,5 hektáros szántóföldre. Az új létesítmény céljai között között szerepel, hogy a

„helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia”.

Ez még egy belvárosban sem feltétlenül jön össze, elég a budapesti Bálna kihasználatlanságára gondolni, de a város legszélén még nehezebb találkozóhelyet kialakítani.

A lap szerint fokozza ezt, hogy a szántóföldek és autópálya-lehajtók ölelte terület egyelőre csak autóval közelíthető meg, és

a legközelebbi buszmegálló is másfél kilométerre van jelenleg,

a BMW gyár egyik bejáratánál. Terveznek transzferjáratot, de az elsődleges megközelítési módnak az autót szánhatják Lázárék, legalábbis a lap szerint erre utal a múzeum mellé tervezendő, több ezer négyzetméteres autóparkoló.

A közlekedési múzeumnak ki kell ürítenie a rákosrendezői raktárát is, az oda tervezett mini-Dubaj miatt ugyanis a MÁV felmondta a bérleti szerződésüket

A minisztérium nem kívánt válaszolni a lapnak arra, hogy az intézmény muzeológusai követik-e a múzeumot Debrecenbe, vagy lecserélik őket, egyáltalán megkérdezték-e őket a költözési tervekről. Arra sem válaszoltak, hogy mit kezdenek a korábbi, Kőbányai úti helyszínre megrendelt és elkészült építészeti tervekkel.

A minisztérium tervei szerint az új épületegyüttest évi 350 ezer látogató keresi majd fel. Lázár János annyival indokolta a 150 milliárd forintos beruházással felépülő új múzeum Debrecenbe költöztetését, hogy ez az ország gazdasági érdeke.

  • 16x9 Image

    Szalai Bálint

    Szalai Bálint a Szabad Európa budapesti szerkesztőségének újságírója. Nyolc évig dolgozott az akkor leglátogatottabb híroldalnak számító Indexnél. Egyéb elismerések mellett 2015-ben megkapta a Gőbölyös Soma-díjat. A 2018/19-es akadémiai évben az Arizona Állami Egyetem Fulbright-program Humphrey-ösztöndíjasa volt. 

XS
SM
MD
LG