Lelőhették Oroszország legfontosabb felderítőrepülőinek egyikét
A kijevi vezetés január 14-én azt állította, hogy lelőtt egy orosz A–50-es felderítő repülőgépet. Ha ez beigazolódik, az egyik legfontosabb felderítő repülőgép elvesztése jelentős hatással lehet Oroszország légvédelmére.
![Egy orosz Berijev A–50-es légi előre jelző és irányító repülőgép Moszkva belvárosa felett 2019 májusában. Kijev január 15-én azt állította, hogy az ukrán hadsereg lelőtt egy A–50-est az Azovi-tenger felett. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője azt mondta, nincs információja arról, hogy Ukrajna kilőtte volna a repülőgépet, amelyből legfeljebb kilenc lehet hadrendben. Az orosz védelmi minisztérium hallgat](https://gdb.rferl.org/a7c1b97d-ba11-4513-9760-4fc2af89de83_cx0_cy6_cw0_w1024_q10_r1_s.jpg)
1
Egy orosz Berijev A–50-es légi előre jelző és irányító repülőgép Moszkva belvárosa felett 2019 májusában. Kijev január 15-én azt állította, hogy az ukrán hadsereg lelőtt egy A–50-est az Azovi-tenger felett. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője azt mondta, nincs információja arról, hogy Ukrajna kilőtte volna a repülőgépet, amelyből legfeljebb kilenc lehet hadrendben. Az orosz védelmi minisztérium hallgat
![Navigációs tisztek egy A–50-es fedélzetén egy kiképzési repülés során. A felderítő repülőgépek rendkívül értékes célpontot jelentenek költségük – ez repülőgépenként akár félmilliárd dollár is lehet – és a valós idejű helyzetfelismerés miatt, amely fontos információforrást jelent az orosz hadseregnek. A repülőgép egyfajta légi irányítótoronyként szolgál 360 fokos radarral, amely képes több száz kilométeres távolságból követni és azonosítani a repülőgépeket vagy hajókat](https://gdb.rferl.org/01000000-0a00-0242-d9ad-08dc169bc9cf_cx0_cy0_cw92_w1024_q10_r1_s.jpg)
2
Navigációs tisztek egy A–50-es fedélzetén egy kiképzési repülés során. A felderítő repülőgépek rendkívül értékes célpontot jelentenek költségük – ez repülőgépenként akár félmilliárd dollár is lehet – és a valós idejű helyzetfelismerés miatt, amely fontos információforrást jelent az orosz hadseregnek. A repülőgép egyfajta légi irányítótoronyként szolgál 360 fokos radarral, amely képes több száz kilométeres távolságból követni és azonosítani a repülőgépeket vagy hajókat
![Egy A–50-es vadászrepülőgépek kötelékében Moszkva felett 2010-ben. A felderítő repülőgép erős sugárzását az ellenség is észlelheti, de mobilitása és horizonton túli radartávolsága miatt az A–50-es sokkal nehezebben célozható, mint a földi radarrendszerek](https://gdb.rferl.org/01000000-0a00-0242-8f2b-08dc169c5608_cx0_cy7_cw0_w1024_q10_r1_s.jpg)
3
Egy A–50-es vadászrepülőgépek kötelékében Moszkva felett 2010-ben. A felderítő repülőgép erős sugárzását az ellenség is észlelheti, de mobilitása és horizonton túli radartávolsága miatt az A–50-es sokkal nehezebben célozható, mint a földi radarrendszerek
![Egy orosz A–50-es egy belarusz repülőtéren 2005-ben. A repülőgép radarrendszere egy közel tíz méter széles rotodómban van elhelyezve, amely nagyjából egy jégkásagép sebességével forog. A gép ablakai aranyréteggel vannak ellátva, hogy megvédjék a repülőgép személyzetét a radartányérból kiáramló nagy dózisú sugárzástól](https://gdb.rferl.org/01000000-0a00-0242-5277-08dc16a71929_cx0_cy53_cw0_w1024_q10_r1_s.jpg)
4
Egy orosz A–50-es egy belarusz repülőtéren 2005-ben. A repülőgép radarrendszere egy közel tíz méter széles rotodómban van elhelyezve, amely nagyjából egy jégkásagép sebességével forog. A gép ablakai aranyréteggel vannak ellátva, hogy megvédjék a repülőgép személyzetét a radartányérból kiáramló nagy dózisú sugárzástól