A cégcsoport közleménye szerint megállapodásokat kötöttek kőolajszállítókkal és csővezeték-üzemeltetőkkel a kőolaj folyamatos szállításának biztosítására a Barátság kőolajvezetéken Oroszországból Beloruszon és Ukrajnán keresztül Magyarországra és Szlovákiába.
A megállapodások értelmében a Mol 2024. szeptember 9-i hatállyal a belorusz–ukrán határon veszi át az Oroszországból érkező kőolaj tulajdonjogát.
A szállítási megállapodások és a kőolaj átvételére vonatkozó új eljárás teljes mértékben megfelel az összes vonatkozó szankciónak és rendelkezésnek, beleértve az Európai Unió és Ukrajna szankcióit is – közölte a társaság a tőzsde honlapján.
Ehhez kapcsolódóan: Szijjártó Péter: Amíg a Lukoil nem szállíthat, blokkoljuk a kifizetést Ukrajnának
Szabó Gabriel, a Mol-csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter az augusztus 22-i Kormányinfón már beszélt a körvonalazódó megoldásról. Azt mondta, hogy a kőolaj ugyanolyan mennyiségben jön, mint korábban, költségesebb lesz a szállítás, de „biztosítható a kőolajellátás a tranzit szempontjából veszélyes vonalon”.
Mint arról részletesen írtunk ebben a cikkben, egy június 24-én kiadott ukrán elnöki rendelet melléklete okozta az olajszállítási stopot, amelyben az áll, hogy a legnagyobb, magánkézben lévő orosz olajcég nem bérelheti ki tranzitra az ukrán olajvezeték-hálózatot (márpedig ebből a szállítások azonnali leállása következik, hiszen a Lukoil a Mol Csoport legnagyobb beszállítója).