Helyreállt három fekete-tengeri ukrán kikötő működése, így már a napokban elindulhatnak az első gabonaszállítmányok az ENSZ és Törökország közvetítésével létrejött, előző heti egyezség keretében.
Az ENSZ-szakértők, valamint török, orosz és ukrán illetékesek közreműködésével felálló koordinációs központ legfőbb feladata a gabonát és műtrágyát szállító hajók biztonságos áthaladásának garantálása a kijelölt tengeri folyosókon, illetve annak ellenőrzése, hogy ezeken nincsenek fegyverek.
„A központ dolgozói tisztában vannak azzal, hogy rajtuk a világ szeme. Reméljük, hogy a létesítmény a lehető legjobban hozzá fog járulni a humanitárius szükségletek kielégítéséhez és a békéhez” – közölte Hulusi Akar török védelmi miniszter a megnyitón.
Ezzel párhuzamosan az ukrán vezetés arról számolt be, hogy három kikötőben is újraindult a munka: Odesszában, Csornomorszkban és Pivdennyiben. Kijev korábban reményét fejezte ki, hogy már a héten elindulhatnak az első gabonaszállítmányok.
A szemben álló felek múlt pénteken állapodtak meg az ukrán gabonaexport Fekete-tengeren keresztüli újraindításáról a globális élelmezési válság súlyosbodásának megelőzése érdekében, azonban már az aláírás másnapján orosz rakétatámadás érte a kulcsfontosságú Odessza kikötővárost, és azóta több hasonló incidens történt.
Sokan attól tartottak és tartanak még mindig, hogy a kikötői infrastruktúrát érő orosz légicsapások veszélybe sodorják a megállapodást.
Névtelenséget kérő török diplomaták szerint az előző heti megállapodás előtt az ukrán és az orosz fél eleinte nem volt hajlandó közvetlenül tárgyalni. „Az ukrán és az orosz képviselők most itt vannak együtt a közös központban. Társalognak egymással, együtt étkeznek” – mondta egyikük.
Ukrajnában mintegy húszmillió tonna gabona vár kivitelre, egy-egy hajó tíz-húszezer tonna szállítására alkalmas, ami azt jelenti, hogy így több mint ezer körre lenne szükség. A hajóút az ukrajnai kikötőktől Isztambulig körülbelül harminc óra.
A török városban egyelőre még nem jelölték ki azokat a helyeket, ahol a hajókat át fogják vizsgálni.
Egy tisztségviselő szerint ugyanakkor szinte minden más részletet már kidolgoztak, azt a biztonságos tengeri útvonalat is meghatározták, amelyhez nincs szükség aknamentesítésre. „Nem fog tovább tartani néhány napnál. Úgy néz ki, hogy az első gabonaszállítmányt a héten bepakolják, majd sor fog kerülni az exportjára is” – emelte ki.
Ukrajna a világ legnagyobb gabonaexportőrei közé tartozik, az országban hatalmas mennyiségű búza, kukorica és napraforgómag áll a raktárakban. Az orosz blokád miatt ellehetetlenült tengeri útvonalak kiváltására pedig nem alkalmasak az alternatív – vasúti, közúti és folyami – szállítási módok, amelyekkel a korábbi exportnak csak a töredéke bonyolítható le.