Már nagyjából 8,3 milliárd forint kötbért akarna behajtani a főváros a rossz minőségben felújított metrókocsik miatt az orosz gyártón, de hiába, az orosz igazságügyi minisztérium át se veszi az iratokat, a gyártó nem ismert el semmit.
Év elején már durván 8,3 milliárd forint kötbért akart volna behajtani a BKV az orosz Metrovagonmason a gyenge minőségben felújított orosz metrókocsik miatt, de egyelőre hiába, írja a Népszava.
Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató még 2017-ben kérte az orosz Bogatirjev Borisz Jurjevicset, az orosz Metrovagonmas vezérigazgatóját, hogy ne csússzanak ki folyton a szerződésben vállalt határidőkből és oldják meg, hogy a leszállított metrószerelvények műszaki állapota, rendelkezésre állási szintje „radikálisan javuljon”.
Az orosz fél tárgyalásokon semmit nem ismert el, semmilyen kártérítési összeget nem tartott elfogadhatónak. 2019 februárjában, Tarlós István alatt végül beperelte a magyar fél az orosz céget, akkor nagyjából 6,8 milliárd forint kötbér és kamatai miatt.
De egyelőre hiába, a perben még egyetlen tárgyalás sem volt, mivel az orosz fél át sem veszi az iratokat. Ez ügyben a magyar Igazságügyi Minisztériumnak kéne eljárnia az orosz minisztériumnál, viszont ők sem oldották meg az iratok átvételének problémáját.
A kormány tiltotta meg a valódi versenyt
Az orosz Metrovagonmas valószínűleg nem lett volna versenyképes pályázó a főváros metrókocsijainak beszerzésénél. A magyar kormány viszont megtiltotta a Tarlós István vezette Budapestnek, hogy új kocsikat vegyenek, csak felújítást engedélyeztek. Így az orosz cég végezte végül a 221 metrókocsi felújítását.
Emellé Szijjártó Péter külügyminiszter már akkor Moszkvában tárgyalt a metrókocsik felújításáról, amikor még meg sem hirdették a 3-as metró tenderét. A szerződéskötéskor pedig Illés Géza Márton képviselte az orosz céget, ő Tombor András ügyvédje. Tombor András az egyik legismertebb Fidesz-közeli háttérember, Habony Árpád és Rogán Antal bizalmasa.
A felújítás címszó alatt a Metrovagonmas nem a kiküldött metrókocsikat újította fel, hanem gyakorlatilag újakat küldött vissza, csak nagyon alacsony minőségűeket. Egy, már Karácsony Gergelyék utasítására készült jelentés 18 sorozathibát tárt fel. A magyar fél a hibák ismerete és a sorozatos szerződésszegések után kezdte el volna behajtani a kötbért a Metrovagonmason, egyelőre hiába.
"Óriási hírverést kapott, hogy leállt a metró, ment a hergelés, ahogy szokott"
– mondta Tarlós István például 2017-ben, hozzátéve, hogy mindenképp behajtják a kötbért az orosz gyártón.
Tavaly komolyan felmerült az is, hogy az Orbán Viktor kormánya fizetne a Metrovagonmas helyett, feltéve, hogy a főváros kiszáll az orosz fél elleni perből. A főváros hajlott is volna erre a megoldásra is, de a kormány végül nem ezt választotta.
Mondja el véleményét a Szabad Európáról ebben a rövid kérdőívben: https://bit.ly/szabadeuropa-kerdoiv
Köszönjük!