Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Szijjártó Péter: Jövő év végére kész lesz a Budapest–Belgrád vasút magyarországi szakasza


Szijjártó Péter, Mészáros Lőrinc, a Mészáros Csoport tulajdonosa, Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója és Budai Gyula miniszteri biztos a V-Híd gépbemutatóján, Kiskőrösön 2024. október 9-én
Szijjártó Péter, Mészáros Lőrinc, a Mészáros Csoport tulajdonosa, Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója és Budai Gyula miniszteri biztos a V-Híd gépbemutatóján, Kiskőrösön 2024. október 9-én

A külgazdasági és külügyminiszter a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. rendezvényén beszélt erről Kiskőrösön. Az állami pénzből finanszírozott Budapest–Belgrád vasútépítésen Mészáros Lőrinc cégei dolgoznak fővállalkozóként, és Orbán Viktor apjának bányájából vitték hozzá a követ.

A magyar állam több száz milliárdos hitelt vett fel Kínától a Budapest–Belgrád vasútvonal építéséhez, amelyhez – ahogy a 444 először megírta – 2022–2023 során több mint kétszázezer tonna vasúti követ szállítottak Gántról, az Orbán család bányájából.

Orbán Viktor keddi strasbourgi nemzetközi sajtótájékoztatóján a hírportál megkérdezte tőle, miért az apja szállítja az ország egyik legnagyobb beruházásához a követ. A miniszterelnök azzal érvelt, hogy noha a vasútépítést az állam rendelte meg, a kivitelezők magáncégek, azzal pedig nem kíván foglalkozni, hogy mit csinálnak a magáncégek.

Szijjártó Péter most a V-Híd gépbemutató ünnepségén – a Facebook-oldalára feltöltött videó tanúsága szerint – egyebek között arról beszélt, hogy ez Magyarország történetének valaha volt legnagyobb és legösszetettebb kötöttpályás közlekedési fejlesztése. Elmondta, hogy

  • a vasútvonal magyarországi nagy sebességű kétvágányú szakaszának megépítése mintegy nyolcszázmilliárd forintos beruházás,
  • az utolsó sínszál lefektetésével a fővároson kívüli vonal nyíltvonali vágányépítési munkálatai befejeződnek,
  • ezen a vonalon a V-Híd és partnerei 150 kilométeres kétvágányú vasúti pályát építettek meg,
  • egyes állomásokon még zajlik a munka, készítik elő a biztosítóberendezések telepítését, majd a felsővezeték-építési munkálatok következnek,
  • a budapesti szakasz kivitelezése is megkezdődött,
  • jövő év végére elkészül a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza.

Szijjártó Péter szerint az 1200 embert foglalkoztató V-Híd ezzel a munkával nemzetközi szinten is letette a névjegyét. Arról is beszélt, hogy a magyar vasúti építőipar teljesítménye 2010 óta a hétszeresére nőtt, tavaly az értéke 340 milliárd forint volt, ami egy év alatt több mint ötvenszázalékos bővülést jelent.

Ehhez kapcsolódóan: Újabb vasúti beruházásokat találtunk, amiket nem szabályosan vehetett át és fizethetett ki az állam Mészáros Lőrinc cégének

A Szabad Európa tavaly óta több cikkben foglalkozott Mészáros Lőrinc vasúti beruházásaival. Megírtuk például, hogy az ő tulajdonában álló V-Híd Zrt. és kapcsolt részeinek bevétele és nyeresége ezen a területen nagyobb, mint a teljes ágazaté együttvéve. Több példán keresztül mutattuk be azt is, milyen erősen vitatható körülmények jellemeznek számos Mészáros-féle vasúti beruházást, itt pedig térképre tettük Mészáros Lőrinc összes, eddig megtalált vitatott vasúti beruházását. (Ha nem jelenik meg, ezen a linken is meg tudja nézni.)

  • 16x9 Image

    Fazekas Pálma

    Fazekas Pálma a Szabad Európa budapesti irodájának hírszerkesztője. Csaknem harminc éve dolgozik újságíróként, elsősorban hírek, hírműsorok szerkesztőjeként, hírszerkesztőségek vezetőjeként. A nyomtatott és az elektronikus sajtó szinte minden területén dolgozott, így a Kurírnál, az Interpress Magazinnál, a Magyar Rádióban, a Westelnél, a Magyar Televízióban, az InfoRádióban, az Origóban és az Infostartnál is.  

XS
SM
MD
LG