Egy hét zárlat után vélhetően hamarosan megindulhat a hajóforgalom a Szuezi-csatornán, ahol a vízi utat egy hétig elzáró teherhajót egyenesbe állították és beindították a motorjait.
A Reuters hírügynökség két forrásra hivatkozva is azt írja, hogy a 400 méter (430 yard) hosszú Ever Given immár a párttal párhuzamosan áll a csatornában, ahol átvizsgálják a járművet, mielőtt elindítanák.
Mint arról a Szabad Európa több cikkben is beszámolt, a panamai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonú 200 ezer tonnás monstrum múlt kedden átlósan futott zátonyra a déli csatorna egysávos szakaszán, miután az erős szélben és a porviharban a jármű kormányozhatatlanná vált. A hatalmas jármű beékelődött a csatorna egy szűk szakaszán és egy héten át nem sikerült kiszabadítani.
Az Európát Ázsiával összekötő 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán közlekedik a világ hajókonténereinek körülbelül a harmada, az összes áru globális kereskedelmének mintegy 15 százaléka zajlik itt.
A baleset miatt legkevesebb 369 hajó várt arra, hogy átjusson a csatornán, köztük több tucat konténerszállító hajó, ömlesztettáru-szállító hajó, olajszállító tartályhajó és cseppfolyósított földgázt szállító hajó - mondta Osama Rabie, az SCA elnöke vasárnap az egyiptomi Extra Newsnak.
Azonnal reagált a tőzsde
A leállás napi 14-15 millió dollárba kerül a csatornának. Miután nem lehetett biztosan tudni, mikor szabadul fel a csatorna, több szállítmányozó döntött úgy, hogy rakományukat átirányítják a Jóreménység fokán, ami mintegy két héttel hosszabbítja meg a szállítási időt és jelentősen növeli az üzemanyagköltségeket.
A konténerhajó kiszabadításának hírére azonnal reagált a tőzsde, a kőolaj ára csökkent, a Brent hordónként 1 dollárral 63,67 dollárra mérséklődött. A tajvani tőzsdén jegyzett Evergreen Marine Corp részvényei 3,3% -kal emelkedtek.