Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Nem kért a NER pénzéből a spanyol állam, meghiúsult a nagy vonatgyártó-felvásárlás


Reklámfotó a cég oldaláról a Talgo 350-es, 365 km/órás sebességre képes vonatról
Reklámfotó a cég oldaláról a Talgo 350-es, 365 km/órás sebességre képes vonatról

A spanyol állam megvétózta, hogy a magyar állam és kormányközeli körök konzorciuma felvásárolhassa a spanyol Talgo vonatgyártó céget. A fő oknak a nemzetbiztonsági kockázatokat jelölték meg, miután 18 hónapig megfigyelték őket. A magyar fél jogi csatározást ígért Spanyolországban és Európában.

A spanyol kormány augusztus 27-én nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozva megvétózta, hogy a magyar állam és kormányközeli befektetőtársai megvehessék a Talgo vonatgyártó vállalatot – írta az El País.

A tőzsdén jegyzett, nagy és modern spanyol vonatgyártót, a Talgót március óta igyekszik felvásárolni egy nehezen átlátható magyar konzorcium 619 millió eurós (forintban nagyjából 240 milliárdos) áron.

A vevőjelölt egy Ganz-MaVag Europe Zrt. nevű projektcég volt. Ennek első szinten két tulajdonosa van, 45 százalékban egy állami befektetőcég, a Corvinus Zrt. és 55 százalékban a Ganz-MaVag Holding Kft. nevű vállalat. Utóbbi a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. százszázalékos tulajdonában van, amely mögött a Solva II Magántőkealap áll. Utóbbi Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető, és egyébként a Mol Vagyonkezelő Kft. kezeli egy másik cégen keresztül. A Magyar Vagon igazgatója Tombor András, Habony Árpád bizalmasa, az MCC alapítója. A Ganz-MaVag Europe Zrt. vezetője Bacsa György, a Mol egyik régi vezetője, Hernádi Zsolt bizalmasa.

A spanyol kormány korábban nyíltan jelezte, hogy egyáltalán nem tetszik neki a csoport nyomulása egy stratégiai jelentőségű spanyol cégnél.

Óscar Puente közlekedési miniszter már márciusban bejelentette, hogy a kormány mindent megtesz a felvásárlás megakadályozása érdekében, mivel féltek a magyar cég kapcsolataitól Putyin Oroszországával és a szélsőjobboldallal. Sőt

attól is tartottak, hogy valójában az orosz állam vagy orosz befektetők állhatnak a felvásárlási kísérlet mögött

– írta az Activos.

A felvásárolni kívánt Talgo menedzsmentje viszont úgy ítélte meg, hogy a magyarok elég drágán akarják megvenni a céget, ezért elfogadásra javasolták a 619 millió eurós vételi ajánlatot.

Végül augusztus 27-én azzal az indoklással vétózta meg az állam az üzletet, hogy „a nemzetbiztonság és a közrend biztosítását veszélyeztető kockázatokkal járna”.

Annál is inkább, mert a Talgo stratégiai vállalat, a vétó pontos okait viszont titkosnak minősítették. A spanyol állam egy tavalyi rendeletnek köszönhetően év végéig megvétózhat bármilyen külföldi felvásárlási ajánlatot.

Hasonló szabályozást sok európai országban hoztak az újabb orosz inváziós kísérlet környékén, Magyarországon még korában, a koronavírus-járvány alatt. Erre hivatkozva például Palkovics László miniszter egy stratégiainak ítélt kavicsbánya külföldi kézbe kerülését akadályozta meg 2021-ben, bár ezt később elkaszálta az Európai Unió Bírósága.

Az El País szerdán arról cikkezett, hogy a spanyol állam azután döntött a vétó mellett, hogy a spanyol hírszerző szolgálatok már másfél éve megfigyelték a Ganz-MaVag körüli mozgásokat.

A szolgálatok jelentéseikben leírták, hogy bár az orosz Transzmasholding névleg kiszállt a cégcsoportból, mielőtt szankciókat vezetett volna be ellenük az USA és az EU, a jelek szerint az orosz és a magyar csoport továbbra is informális kapcsolatot tart fenn. Sőt, a spanyol jelentések szerint a valóságban a két üzleti csoportot elválasztó vállalati lépések csupán kirakatügyek.

A magyar vevőjelölt Spanyolországban aktív vezetője, Tombor András szerint ezek a kapcsolatok Ukrajna lerohanása után szinte teljesen megszakadtak, a spanyol hírszerzés jelentései viszont ellentétesek ezzel az állítással.

A Talgo spanyolországi központú multinacionális vállalat: több mint háromezer alkalmazottja van, és több tucat országban van jelen az USA-tól kezdve Indonéziáig. Főleg nagy sebességű vonatokat gyártanak és fejlesztenek, árbevételük csaknem felét viszont a karbantartás és az üzemeltetés hozza, többek között a Deutsche Bahn és a DSB dán állami vasúttársaság partnereként. Az idei első fél évben 14 millió eurós adózott eredményt jelentettek négymilliárd eurós megrendelésállomány és háromszázmillió eurónyi likvid pénzügyi eszköz megléte mellett.

A Ganz-MaVag spanyolországi szóvivője szerint a konzorcium „mind Spanyolországban, mind Európában jogi lépéseket fog tenni” a spanyol kormány döntése ellen.

  • 16x9 Image

    Szalai Bálint

    Szalai Bálint a Szabad Európa budapesti szerkesztőségének újságírója. Nyolc évig dolgozott az akkor leglátogatottabb híroldalnak számító Indexnél. Egyéb elismerések mellett 2015-ben megkapta a Gőbölyös Soma-díjat. A 2018/19-es akadémiai évben az Arizona Állami Egyetem Fulbright-program Humphrey-ösztöndíjasa volt. 

XS
SM
MD
LG