Péntek délutántól újra átmehetnek a Lánchídon a buszok, a taxik, a motorosok és a kerékpárosok, miután határidőre elkészült az útpálya felújítása. Az autók visszaengedéséről egy féléves próbaidőszak után kérik ki a lakosság véleményét. A teljes felújítás a tervek szerint jövő őszre készül el, onnantól már a gyalogosok is használhatják a hidat.
Már egy 2011-es vizsgálat jelezte, hogy nem lehet tovább várni a Lánchíd felújításával, akkor még a környező terek, a 2-es villamos pályája és a váralagút felújítása is napirenden volt. Kiírták a tendert, de sokkal drágább ajánlat érkezett, mint amennyire számítottak.
Ötvenmilliárdos ajánlatot kaptak, miközben a fővárosnak 17 milliárd forint saját forrása volt, a kormány pedig akkor hétmilliárdos támogatást ígért. A különbség még így is akkora volt, hogy nem tudtak eredményt hirdetni – foglalta össze a Lánchíd felújításának előzményeit Tüttő Kata főpolgármester-helyettes a még az előző városvezetés ideje alatt történteket.
Elkezdődött a gondolkodás arról, hogy melyek a legszükségesebb elemek, amit mindenképp meg kell csinálni, és mit lehetne kihagyni. Közben 2019 novemberében jött az új városvezetés, majd a Covid-járvány, és a kormánnyal való kapcsolat sem fordult gyümölcsözővé – mondta Tüttő Kata.
Kvíz: Mennyibe kerül a Lánchíd felújítása?
Kiírtak egy tendert csak a Lánchídra, ebből aztán szerződés is lett a híd felújítására az A-Híd Zrt.-vel. Harminc hónap alatt kell végezni, a kormányhatározat szerint azonban a forgalom elől csak 18 hónapig lehet elzárva. 2021. június 16-án zárták le az útpályát, amelyet 2022. december 16-án kell megnyitni, ami meg is történik határidőre – tette hozzá.
Nézze meg galériánkat Budapest születéséről, egyebek mellett a Lánchíd 1914-es újjáépítéséről: Így épült Budapest
A kormányzati hatmilliárd még nem érkezett meg
Arról is beszélt, hogy a felújítás nettó 18,8 milliárd forintba kerül, amit az Európai Beruházási Bank hiteléből finanszíroz a főváros. Menet közben nem történt érdemi áremelkedés egy-két apróságot leszámítva, és minden időben elkészült.
Hangsúlyozta, hogy a kormány még nem fizette ki a sokszor megígért és kormányhatározatba foglalt hatmilliárd forintos támogatást, lényegében az áfát adnák vissza, de ez még nem történt meg.
Most az útpálya készült el a közösségi közlekedés, a taxik, a motorosok és a kerékpárosok számára. A befejező szakasz még hátravan, ez tartalmazza a gyalogosfelületet és a híd lábánál lévő aluljárókat, a díszítőelemeket és a díszvilágítást – mondta a főpolgármester-helyettes. Próbajelleggel megnézik, hogy milyen autós forgalom nélkül, de közben több buszjárat közlekedik majd a hídon, mint a lezárás előtt, nagyobb kapacitással – tette hozzá.
2023 őszére készül el teljesen a híd, akkor már a gyalogosok is használhatják. Utána kezdődik egy konzultáció arról, hogy maradjon-e korlátozott a forgalom a hídon, vagy visszatérjenek az autók is.
Orvosi lézerrel tisztított oroszlánok
A Lánchíd hídfőinél lévő oroszlánokat egy év restaurálás után, október közepén helyezték vissza. Az egyenként több mint tíztonnás szobrok három darabból állnak, eredetileg is egyenként három sóskúti mészkőtömbből készültek. A helyükön ragasztották össze őket. A restaurálás alatt kézzel és vegyszerrel tisztították, de még orvosi lézert is használtak, hogy eltávolítsák a legmélyebben lévő szennyeződéseket.
A Lánchíd történelmi, díszes világítóoszlopait, a kandelábereket is felújították, illetve újakat is készítettek. Az eredeti oszlopokból négy nagy Széchenyi-korabeli bronzkandeláber maradt meg. Összesen 24 korábbi kandelábert újítottak fel, 32 oszlopot pedig újra legyártottak. Az eddigi nátriumlámpás világítás helyett LED-et használnak. Az új kandeláberek a mohácsi öntödében készültek.