Megszüntettek egy autista iskolát, mert a Debreceni Egyetem nem biztosított tovább helyet a működésére

Az autista iskola eddigi székhelye a Debreceni Egyetem Kenézy Gyula campusan

A fenntartó Hajdúböszörményi Tankerületi Központ szerint a felsőoktatási intézmény döntése miatt elkerülhetetlen volt a bezárás. Az egyetem nem reagált az üggyel kapcsolatos érdeklődésünkre. A szülők Debrecen vezetésétől kértek segítséget, de úgy tűnik, a városháza nem lobbizott a hatáskörrel rendelkező állami szerveknél.

Az RTL Klub híradója alapján szeptember 1-jén a Debreciner is megírta, hogy a növekvő energiaárakra hivatkozva a Hajdúböszörményi Tankerületi Központ szünetelteti a Bethlen Gábor Általános Iskola hajdúvidi telephelyének működését. A szülőknek írt tájékoztatás a közösségi médián keresztül hozzánk is eljutott. A levél egy zárójeles részében Tóth Lajos Árpád tankerületi igazgató azt írta, „a hajdúvidi telephely szüneteltetésén túl egy tagintézmény megszüntetésére került sor”.

Kíváncsiak voltunk arra, hogy melyik volt ez a tagintézmény, továbbá Hajdú-Bihar megyében voltak-e más állami fenntartású iskolák, amelyek hasonló sorsra jutottak, ezért levélben kérdeztük az esetleges bezárásokról a hajdúböszörményi mellett a debreceni és a berettyóújfalui tankerületi központot is. Debrecenből és Berettyóújfaluból azt a tájékoztatást kaptuk, hogy idén egyetlen tagintézményük vagy telephelyük bezárásáról sem döntöttek. A Hajdúböszörményi Tankerületi Központ arról értesített minket, hogy egyetlen intézményüket sem zárták be, a hajdúvidi iskolában pedig, ahová 19 tanuló jár egy összevont osztályba, ebben a tanévben szünetel a nevelő munka. „A tanulók utazásáról, a tanulókíséretről és a nevelési-oktatási feltételek megfelelő színvonalú ellátásáról a székhelyiskola és a tankerületi központ gondoskodik” – írták.

Ehhez kapcsolódóan: Nincs helyed az iskolában

Minden autista tanuló megfelelő körülmények közé került a tankerület szerint

A tájékoztatásból kiderült, hogy a tankerületi igazgató levelében említett megszüntetett tagintézmény a Dr. Molnár István Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános és Készségfejlesztő Iskola, Kollégium Autista Tagintézmény (ezt sokan úgy ismerik, mint az autistaiskola a Kenézy Gyula Kórházban). A tankerület válasza szerint a feladatellátási hely megszüntetése elkerülhetetlen volt, mert a Debreceni Egyetem nem biztosította tovább a helyszínt. „Az érintett tanulók egy részét – az egyes családokkal folytatott konzultációt követően – más intézményekben, helyeken helyezték el. Minden tanuló szakmailag megfelelő körülmények között folytatja a tanévet” – közölték.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy próbáltak-e más debreceni helyszínt keresni, illetve milyen lépéseket tettek annak érdekében, hogy az autizmussal élő debreceni gyerekek a megyeszékhelyen juthassanak hozzá a szükséges fejlesztéshez és oktatáshoz, de ezekre a kérdéseinkre a tankerületi központ nem válaszolt.

Az autista iskola bezárásáról a Hajdúböszörményi Tankerületi Központ válasza előtt már tudomásunk volt, ugyanis a napokban az üggyel kapcsolatban egy debreceni, autizmussal élő gyerekek szüleit tömörítő csoport vette fel a kapcsolatot szerkesztőségünkkel. Levelükben azt írták, hogy a gyermekpszichiátria területén több mint húsz évig működő tagintézmény azért szűnt meg, mert a gyermekek otthon gondozási díja (gyod) emelése után a szülők nem járultak hozzá ahhoz, hogy a gyermekpszichiátria – papíron legalábbis – felvegye osztályra a gyerekeket. A hozzánk forduló szülők elmondása szerint ugyanis eddig ez a rendszer működött, a Debreceni Egyetemhez tartozó Klinikai Központ cserébe étkezést és helyszínt biztosított a gyerekeknek. A szülők által küldött levél szerint így 32 autista gyermek és egy 14 személyből álló tanári testület veszítette el az iskoláját.

Mint írták, a Debreceni Tankerületi Központ nem segített, mivel az intézmény a Hajdúböszörményi Tankerületi Központhoz tartozik. „A jegyző, az alpolgármester és a rektor sem segített a szülőknek az iskola megmentésében, hiába kérték többen is” – számoltak be a hozzánk forduló szülők. Megjegyezték: habár a hajdúböszörményi tankerület igazgatója felajánlotta, hogy a gyerekek járhatnak a böszörményi intézménybe, ez a javaslat nem volt megfelelő, hiszen a gyermekek hatvan százaléka debreceni.

Ehhez kapcsolódóan: Csehországban van helye az autista gyermekeknek a normál oktatásban

A szülők ellenőrizhetik, hogy az új intézményben teljesülnek-e az elvárt feltételek

Az üggyel kapcsolatban a szülők nemcsak minket, hanem a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) munkatársait is megkeresték még május végén. A TASZ arról tájékoztatta a Debrecinert , hogy a sajátos nevelési igényű (sni) gyermekek óvodai és iskolai nevelése alapvetően állami feladat, így az önkormányzat nem volt köteles eljárni ebben az ügyben, de ettől még lobbizhatott volna a hatáskörrel rendelkező állami szerveknél. „A két megkeresett alpolgármester válaszleveléből azonban úgy tűnik, hogy nem tettek ilyen lépéseket az iskola megmentése érdekében” – írta érdeklődésünkre Jakkel Barbara, a TASZ jogásza.

Hangsúlyozta: alapvetően a hajdúböszörményi tankerület feladata és felelőssége az étkezés és az oktatás-fejlesztés megszervezése. Mivel – tudomásuk szerint – az egyetem és a tankerület közötti együttműködés fenntarthatatlanná vált, a böszörményi tankerület ennek a kötelezettségének a gyermekek lakóhely szerinti két intézmény (a Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium; és a Dr. Molnár István EGYMI) közötti elosztásával tett eleget.

A TASZ szerint a szülőknek arra érdemes odafigyelniük a továbbiakban, hogy az érintett gyermekek intézményi elhelyezésének változását az sni-s gyermekekre vonatkozó szakértői véleményben a jogszabály szerint rögzíteni kell. A szülők így ellenőrizhetik, hogy a szakvéleményben a gyermek számára elvárt feltételek az új intézményben teljes egészében teljesülnek-e.

Fontos nekik a kiszámíthatóság és a stabilitás

2018-ban e cikk szerzőjétől megjelent egy cikksorozat az Azonnalin, amely elkészítéséhez több, autista gyermeket nevelő szülővel és szakemberrel folytatott beszélgetést. A riportalanyok egybehangzóan számoltak be arról, hogy az autizmussal élő gyermekek számára rendkívül fontos a hétköznapokban a rendszer és a kiszámíthatóság. Kérdés, hogy mennyiben sérült ez a debreceni iskola bezárásával.

Az üggyel kapcsolatban szerettük volna megkérdezni Szabó Zoltánt, a Debreceni Egyetem Klinikai Központ elnökét, de nem reagált a megkeresésünkre.

Megkérdeztük Papp László (Fidesz) polgármestert és Széles Diána (Fidesz) szociális ügyekért is felelős alpolgármestert, hogy tettek-e konkrét lépéseket a gyermekek érdekében, és ha nem, miért nem. Amennyiben válaszolnak, cikkünket frissítjük.

Ehhez kapcsolódóan: Nincs helyed az iskolában