Ágazati szakértők szerint felborult a piaci egyensúly, a Mol egyedüli nagykereskedelmi beszállítóként a saját kútjait részesíti előnyben. Másfél hónapja a céges autók csak piaci áron tankolhatnak, és egyre többször állnak meg Mol-kúton, mert ott biztosabb az ellátás. A cég szerint a Mol egyetlen értékesítési csatornát sem részesít előnyben a másik kárára.
„Csak Mol-kúton tankolok, mert ott biztos van benzin” – mondta egy autós a Szabad Európának, amikor igyekeztünk kideríteni, hogy igaz-e a pletyka, miszerint a Mol a saját kúthálózatát előnyben részesíti más társaságokkal szemben.
A szubjektív tapasztalatunk az, hogy a Mol kútjain szinte mindig kapható üzemanyag, miközben más kúthálózatok töltőállomásain gyakran esik meg, hogy egy-egy oszlopon le vannak zárva a töltőpisztolyok. Benzint vagy gázolajat ugyanakkor a legtöbb ilyen helyen kapni, igaz, gyakran kell tolatni vagy kihajtani a kútról, és egy másik oszlop mellé állni.
Sőt a Mol-kutakon is előfordulhat ideiglenes készlethiány. „Egy hónapja dolgozom a benzinkúton, eddig csak egyszer fordult elő, hogy elfogyott a benzin, de másnap megérkezett a tartálykocsi” – mondta egy Mol-kúton dolgozó eladó.
Miután a kormány az alapbenzin és a gázolaj kiskereskedelmi ára után a nagykereskedelmi árat is literenként 480 forintban maximalizálta, szinte az összes beszállító eltűnt a magyar piacról. Nekik ugyanis nem éri meg hat-hétszáz forintos piaci áron megvásárolni az üzemanyagot, és 480 forintért eladni. Ezért ma már csak a Mol szolgálja ki szinte a teljes hazai kiskereskedelmet üzemanyaggal.
Ehhez kapcsolódóan: „Mindennapos lesz, hogy a vásárlók nem kapnak bizonyos üzemanyagfajtából”Először mi, aztán ők
A Molnak azért éri meg, mert továbbra is hozzájut az orosz olajhoz, amelynek ára a szankciók bevezetése óta esett. Pénteken például az Európában irányadónak tekinthető, Brent típusú kőolaj hordója kilencven dollárba került, miközben az Ural olajért csak hetven dollárt kérnek.
A Mol átlagosan 25-30 százalékkal olcsóbban jut nyersanyaghoz, vagyis hiába veszít a kiskereskedelmi értékesítésen, nyer a beszerzésen. Igaz, hogy a kormány különadóval sújtotta a vállalatot, vagyis a nyereség nagy részét ő fölözi le.
Nem egyszerű ma még megállapítani, hogy a Mol nyertese-e vagy vesztese a hatósági ár bevezetésének. Az ágazatban tevékenykedő szakemberek ugyanakkor azt látják, hogy a Mol kiskereskedelmi fronton a saját kúthálózatának ellátását részesíti előnyben.
Az üzemanyagokra vonatkozó hatósági áras előírások megváltoztak. Július 30-tól a 480 forintos árat csak a magántulajdonú gépjárművekre, taxikra és mezőgazdasági erőgépekre tartja fenn a kormány, vagyis kizárták a hazai céges autók zömét.
Ez azt jelenti, hogy ők már csak piaci áron tankolhatnak, vagyis a benzinkutak ismét nyereséggel értékesíthetnék az üzemanyagot ennek a célcsoportnak.
A G7.hu becslése szerint korábban az üzemanyagforgalom negyven százalékát adhatták a céges vásárlók, vagyis most már a forgalom kevesebb mint felében visszatért a verseny, a kutak ismét profitálhatnak.
A piaci áron értékesített üzemanyagok esetében a kútnak literenként 20-25 forintos marzsa van, ennyivel drágábban adja, mint amennyiért veszi az üzemanyagot. (Ahogy korábban beszámoltunk róla, egy jogszabály miatt a Molnak mint beszállítónak ki kell fizetniük piaci értékesítés esetén a 480 forintos nagykereskedelmi ár és a piaci ár közötti különbséget.)
Más kérdés, hogy a cégek optimalizálták az üzemanyag-felhasználásukat, mert hat-hétszáz forintos üzemanyagárak mellett nem mindegy, mennyit mennek, vagyis a jelenlegi helyzetben elképzelhető, hogy negyven százalék alá csökkent a teljes forgalomhoz képest a céges autók által tankolt mennyiség. Ugyanakkor jelentős üzletről van szó.
Ehhez kapcsolódóan: Számlát küld a Mol, ha a benzinkutak a hatósági ár felett adtak el üzemanyagotLenne haszon, ha volna nafta
„A piaci áras értékesítésen lenne egy kis marzs, tudnánk valamit nyerni, egy kis levegőhöz juthatnánk. De nem kapunk elég üzemanyagot” – mondta korábban a Szabad Európának Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.
A kis benzinkutak 35, illetve ötven százalékra vannak korlátozva, vagyis a heti szükségleteik harmadát, illetve felét kapják csak meg az egyetlen nagykereskedőtől, a Moltól.
Ez leginkább az új partnerekre igaz, de minden töltőállomással más szerződést kötnek. Van olyan kút, amelynek magának kell gondoskodnia arról, hogy az üzemanyag eljusson hozzá. Ilyen nagy tételben ez sem egyszerű.
„A Mol már korábban bejelentette, hogy ebben a molekulahiányos időszakban elsősorban a saját kútjait látja el, utána a nagy partnereiket, akikkel hosszú távú szerződéseik vannak, és csak ezután következnek a kisebb kutak” – mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a Szabad Európának.
A Molt is magában foglaló szövetség tisztségviselője szerint a piac sajnos átrendeződött a magyarországi hatósági árazás bevezetése és az európai ellátási gondok hatására. „A korábbi importőrök jelentős része ma már nem hoz be Magyarországra üzemanyagot, most mindenki a Moltól próbálja beszerezni” – tette hozzá.
Grád Ottó szerint az, hogy a Mol elsősorban a saját kúthálózatát látja el üzemanyaggal, nem sért jogszabályt, nem vet fel versenyjogi kérdéseket. „Szabadpiac van, és versenyhelyzet, nem lehet egyenlő mértékben elosztani az üzemanyagot. Az üzemanyag-nagykereskedelem nem állami feladat. A Mol ugyanakkor törekszik arra, hogy mindenhova jusson a benzinből és a gázolajból” – mondta a főtitkár.
Ehhez kapcsolódóan: Hatszor annyi gázolajat szabadítottak fel a biztonsági készletekből, mint benzintMegbillent a piaci egyensúly
Grád Ottó szerint még mindig nagy a kedvezményezettek köre, akik hatósági áron tankolhatnak. Úgy gondolja, hogy a szabadáras üzemanyag-értékesítés nem éri el a teljes forgalom felét, emiatt nincs túl nagy jelentősége a piaci áras tankolások felfutásának. Hozzátette: persze ez hálózatonként és töltőállomásonként nagyon eltérő.
Egri Gábor szerint miután a céges autós ügyfelek sem tértek vissza tömegesen a kis kutakhoz, pedig jellemzően néhány forinttal olcsóbban tankolhatnak, látható, hogy a piac jelentősen átrendeződött a Mol javára. „Komoly feladat lesz a piaci egyensúlyt visszaállítani” – tette hozzá.
Egy, az ágazat működését belülről látó szakértő szerint nemcsak azért részesítik előnyben a céges autók tulajdonosai a Mol-kutakat, mert ott biztos az ellátás és mindig van üzemanyag, hanem azért is, mert kedvezményt is kapnak. „Rengeteg céget kerestek meg az elmúlt időszakban, és ajánlottak fel Mol-kártyát. Ez nem titok, a Mol reklámozza is a kártyát és az applikációt” – tette hozzá.
Megkerestük a Molt is. Az olajtársaság szerint az ársapka bevezetésével tulajdonképpen kiesett a Magyarországra érkező import, így a Molnak kell most szinte a teljes piacot ellátnia. A külföldi nagykereskedőknek nem éri meg behozni az üzemanyagot, ezért a Mol március óta több száz új partnerrel – közöttük számos hazai független kis benzinkúttal – kötött nagykereskedelmi szerződést, amelyek korábban nem a Moltól vásároltak.
„Mi továbbra is minden nagykereskedelmi partnerünket kiszolgáljuk, egyetlen értékesítési csatornát sem részesítünk előnyben a másik kárára” – közölte a cég. Hozzátették: a különbség abban van, hogy egyes partnereket a Mol saját tulajdonú leányvállalatán keresztül szolgál ki (Moltrans), mások pedig saját szervezésben veszik fel az árut a társaság valamelyik telephelyén.