A tömeges bezárásoktól mentette meg a kormány a kis benzinkutakat azzal, hogy az üzemanyagok nagykereskedelmi árát is befagyasztotta. Úgy tűnik, a kormány nem mérte fel korábban a benzinárstop negatív hatásait, ami éppen az általa preferált kisvállalkozásokat és családi cégeket érintette leginkább. A kormányzati intézkedés előszele volt, hogy több benzinkutas arról számolt be a Szabad Európának, hogy furcsamód a Mol nem emelt múlt héten a nagykereskedelmi áron.
„Erdőtűz ellen vízipisztoly” – reagált a múlt héten megszellőztetett kormányzati intézkedésekre egy benzinkutas a Szabad Európának. Beszélgetésünk előtt is el kellett hajtania egy autóst, aki 140 liter üzemanyagot akart vásárolni. – Azért jött ide tankolni, mert a másik kúton már korlátozva van a kiadható mennyiség. Mondtam neki, hogy a lónak a f*szát. Ballagjál be egy Mol-kútra” – mondta a kutas.
Ezt még pénteken mesélte a Szabad Európának egy Heves megyében családi vállalkozást vezető vállalkozó. Hétfőn azonban kiderült, hogy a kormány 480 forintban maximálja az üzemanyagok nagykereskedelmi árát. A Magyar Közlönyben hétfőn megjelent kormányrendelet értelmében az intézkedés célja, hogy a kiskereskedelmi egységek ne kényszerüljenek a beszerzési ár alatt értékesíteni az üzemanyagokat.
Sőt, a Portfolio.hu szúrta ki, hogy adót is csökkentett a kormány, ami azt jelenti, hogy literenként 5 forinttal kell kevesebb jövedéki adót fizetniük a benzinkutaknak a benzin és a gázolaj után.
Indulnak a traktorok
A Heves megyei kutas elmondása szerint most indulnak a mezőgazdasági munkák, rengeteg gázolajat fognak a gazdák tankolni. Őket már nehezebb lesz a traktorral elküldeni egy másik településre. Arról nem is beszélve, hogy az Ukrajnában zajló háború miatt még nagyobb ütemben drágul az olaj nemzetközi ára, ami hamarosan a nagykereskedelemben is éreztette volna hatását.
Ezek mind azt eredményezik, hogy a kormányzati árstop miatt egyre nagyobb veszteséggel kellett volna az üzemanyagot adniuk. A nagykereskedelmi ár már bőven a hatósági áras 480 forintos kiskereskedelmi ár felett van. Minden egyes csepp benzinen és gázolajon buktak eddig a töltőállomások üzemeltetői.
Ehhez kapcsolódóan: „A kutat nem adom, előbb gyújtom fel, mint hogy egy rohadék odajöjjön”A benzinkutas ma azt mondta nekünk, a nagykereskedelmi ár befagyasztásával legalább közvetlenül nem termel veszteséget, de közvetetten a működési költség és a bérek továbbra is vaskos mínuszt jelent neki minden hónapban. Szerinte már „igazi lincshangulat volt a szektorban”.
György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára még szerdán jelentette be Facebook-oldalán, hogy a kormány hat pontból álló javaslatcsomaggal enyhítené a kis benzinkutak terheit. E szerint február 1-jéig visszamenőleg felfüggesztik a benzin és a gázolaj literenként közel ötforintos készletezési díjának befizetési kötelezettségét.
Szintén visszamenőleg, január 1-jei hatállyal kutanként négy foglalkoztatottig mentesülnek a szociális hozzájárulási (szocho) adó alól. Hitelmoratórium az érintett kis benzinkutak számára. A Magyar Falu Vállalkozás-újraindítási Programból a tíz fő alatt foglalkoztató kis benzinkutak beruházásainak támogatása hetvenszázalékos támogatásintenzitással eredményes pályázat esetén. Nullaszázalékos áthidaló hitel a Széchenyi Kártya Program keretében. A külföldről beszerzett energia esetén fizetendő adó eltörlése. Kérdés, hogy ebből lesz-e még egyáltalán valami.
Hitelt adott volna az állam a veszteségre
A benzinkutas lapunknak azt mondta, hogy a pályázatnak lett volna egyedül értelme, hiszen hetven százalékban támogatást kaphat, ha nyer a pályázaton. „De akkor is be kell tennem a harmincszázaléknyi önrészt. De miből? Most élem fel a tartalékaimat” – mondta.
Egy másik benzinkutas nem bízik a kormányban, és mivel mindössze egy államtitkár osztotta meg a tervet, ő is csak Facebookon, nem hisz neki. „Megvárom, míg megjelenik egy jogszabály erről. Egyébként nevetségesnek tartom, hogy kedvezményes hitelt adnak arra, hogy fenntartsam a veszteséges üzletmenetet. A kölcsönt vissza kell fizetnem, még ha nem is kamatozik a hitel” – tette hozzá.
Szerinte a pályázat is ilyen. „Viszonylag kevés pénzünk maradt, de azért tegyünk bele még egy kicsit. Ez katasztrófa” – mondta.
Your browser doesn’t support HTML5
Csak készpénz
Egy, a szlovák határ közelében dolgozó kutas csak legyintett. Szerinte a kormányzat korábbi tervei semmit sem segítettek volna, ellenben óriás problémát jelentett volna az ukrán háború miatti áremelkedés. „Nem tudom, mi lett volna a vége, de a literenkénti harminc-ötven forintos veszteséget nem bírták volna a kis kutak, de a nagyok sem” – mondta.
Van olyan kút, ahol már a bankkártyás fizetés felfüggesztésén gondolkodtak, mert azzal is közel öt forinttal csökkenthetik a literenkénti veszteségét. A pénzintézet ugyanis egy százalékot von le bankkártyás fizetéskor, a 480 forintos hatósági árnál ez 4,8 forintot jelent.
Egyre több benzinkutas gondolkodott azon, hogy bezárja a kutat. Úgy érzik, hogy annyira bonyolult jogi folyamat a sok engedélyeztetési eljárással megspékelve átvenni egy kút üzemeltetését, hogy a Mol nem fog ezzel bajlódni, így nem kell aggódniuk, hogy más ül bele az évek, évtizedek alatt felépített családi üzletbe. Szerintük akkora a munkaerőhiány, hogy a Molnak komoly gondot okoz a tartálykocsikra sofőröket találni. Nem fog egy kúttal bíbelődni, főleg úgy, hogy veszteséges az egész üzlet.
Ezt érezhette a kormány is, amikor úgy döntött, hogy hétfőtől befagyasztja az üzemanyagok nagykereskedelmi árát. Ezzel csődhullámtól mentette meg a benzinkutakat, másrészt elkent egy számára kellemetlen témát a választások előtt bő egy hónappal.
A hazai kutak egy jelentős részét ugyanis hazai kisvállalkozók és családi cégek üzemeltetik, pont azok a gazdasági szereplők, akiket a kabinet támogatandó célcsoportnak tart. A kisvállalkozók egyre hangosabban tiltakoztak az abszurd szabály ellen, miszerint az árstop miatt nekik kötelező veszteséggel üzemelniük. Ahogy korában megírtuk, perelni is készek voltak az igazukért.
Ehhez kapcsolódóan: „Ez nem egy trafik” – Perre készülnek a kis benzinkutak a magyar állammal szembenNem mindenhol emelt a Mol
A kormányzati intézkedés előszele volt, hogy több benzinkutas arról számolt be a Szabad Európának, hogy furcsamód a Mol nem emelt múlt héten a nagykereskedelmi áron, pedig az elmúlt két hétben jelentősen nőtt az olaj világpiaci ára.
A Mol nagykereskedelmi árait minden hétfőn és szerdán vizsgálja felül, és ha változtatásról dönt, az két nappal később lép életbe. A Holtankoljak.hu is arról számolt be, hogy február 18-tól „megkapja a kegyelemdöfést a hazai üzemanyagszakma: jelentősen emelkedik a benzin és a gázolaj beszerzési ára is”.
A nagykereskedelmi ár befagyasztásának a hírére a Mol részvényei csökkenésnek indultak. Az olajtársaság eddig csak a kiskereskedelmi oldalon bukott, viszont a nagykereskedelmi üzletága nyereséges volt. A kormány döntése miatt azonban arra kényszerül, hogy a világpiacon megvett olajat olcsóbban értékesítse a hazai benzinkutaknak és a saját maga üzemeltetett töltőállomásain is.