Tíz mellékvonalon szűnik meg augusztus 1-jétől a vasúti közlekedés, mert a MÁV szerint nincsenek meg a szükséges feltételek a működtetéshez. Ezeken a vonalakon vonathelyettesítő buszokkal szolgálják ki az utasokat.
A kormány, egészen pontosan a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium döntésének előzménye a két héttel ezelőtti hodászi vonatbaleset volt, amelyben hatan égési sérüléseket szenvedtek a kiáramló gőztől a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó motorvonaton.
A MÁV–Volán-csoport szerint az érintett mellékvonalakon kiszámíthatóbbá, kényelmesebbé válik az utazás, a 24.hu ugyanakkor idézi a Közlekedő Tömeg civil egyesület állásfoglalását, amely szerint olyan vasútvonalat, állomást is bezárnak, amelyet eddig fejlesztettek.
Ilyen például a Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal, amelynek Nógrádszakál és Ipolytarnóc közötti szakaszán a teljes vasúti pályát újjá kellett építeni. A munkálatok éppen egy nappal a vasútvonal bezárása előtt fejeződtek be. A Mátészalka–Csenger vasútvonalon is tart a csengeri vasútállomás felújítása, ahol keddtől már nem lesz vasúti forgalom.
A civil egyesület közösségi oldalán arra is felhívja a figyelmet, hogy a most bezárásra ítélt vasútvonalak az ország távoli, sokszor határ menti térségeit kapcsolják az országos vasúthálózathoz – a vasúti közlekedés megszüntetése itt
- hosszú távon is ellehetetleníti a gazdaságfejlesztést;
- megnehezíti ipari munkahelyek létrehozását, fokozva a lakosság elvándorlását;
- több térségben tovább nehezíti az itt élők oktatáshoz, egészségügyi és szociális ellátáshoz való hozzáférését, mert a megyeszékhelyre vezető leggyorsabb kapcsolatot veszik el.
A civilek hozzáteszik: nyár közepén, rekordidő alatt verték át a mellékvonalak bezárását, van olyan település, ahol a teljes önkormányzat szabadságon van, miközben megszüntetik a vasútvonalukat.