Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

A BKV idén 15 milliárd forinttal többet kér a fővárostól a működésére


Budapesti buszsáv 2020. november 12-én
Budapesti buszsáv 2020. november 12-én

A BKV idén rekordösszeget kér működésére a fővárosi büdzséből, de ezzel együtt is a jég hátán fog táncolni az előzetes üzleti terv szerint. A nyugdíjas- és diákbérletek, illetve egyéb kötelező szociális árkedvezmények miatti állami hozzájárulás mindössze 13 milliárd forint lesz, ez kicsit több, mint a menetdíjbevételek ötöde. Hatóságilag előírt beruházásokra 66 milliárd forint értékben kellene költeniük, de ezekre már nem maradt egy fillér sem a tervekben. A M3-as metró orosz szerződésszegése miatti kártérítéssel már alig számol a BKV, és nem lesznek utólagosan klimatizálva a metrókocsik sem.

Elképesztően kockázatosnak tűnik a BKV idei üzleti terve, amelynek előzetes tervezetét a Népszava tudta meg. Tavalyhoz képest működésre 15 milliárd forinttal kérne többet a cég a fővárostól, és így is 35 milliárd forintos veszteséggel terveztek év végéig.

Kiadások-bevételek

A BKV a BKK-tól (Budapesti Közlekedési Központ) havi bontásban 162 milliárd forintot kapna, de ez önmagában nem fedezi a működési költségeket.

A BKV tervei szerint emellé idén nyolc százalékkal nőnek majd a jegyárbevételek, 56 milliárdról 61 milliárd forintra, ami még mindig tíz százalékkal maradna el a járvány előtti szinttől.

Négy százalékkal többet fognak közlekedni a cég járművei, főként a 48 új trolibuszuk hatására.

A jegyek árazása legalább annyira politikai, mint gazdasági kérdés.

Az állam mindenesetre összesen 13 milliárd forintot kíván adni a nyugdíjas- és diákbérletek, illetve egyéb kötelező szociális árkedvezmények miatti állami hozzájárulásként. A kiadások között a két legnagyobb elem a 43 milliárdos energiaköltség és a 78,5 milliárd forintos bérköltség.

Valószínűleg hiába várnak az orosz kárpótlásra

Hatóságilag előírt beruházásokat a BKV-nak

66 milliárd forint értékben lenne muszáj megvalósítania, de ezekre a tervben egy fillér sem maradt.

Az amortizáció és az egyéb, sorozatosan elmaradó fejlesztések révén a budapesti villamosok átlagéletkora 37 év, a kisföldalatti kocsijai 48 évesek, a buszok átlagosan 11 évesek, az infrastruktúra műszaki állapota 46 százalékos – írja a lap.

A tervezetben már nem igazán számolnak az M3-as vonalán futó, botrányos minőségben felújított orosz metrókocsik miatti 9,3 milliárd forintos, szerződésszegésből eredő követelésük behajtásával.

A hetvenmilliárdért vett, végül klíma nélküli metró utólagos klimatizálásának finanszírozására felvenni kívánt hitelek szintén kimaradtak a tervből, így jó eséllyel a klímáról végleg lemondhatnak a fővárosiak.

A BKV kishajói idén sem fognak közlekedni a Dunán, viszont a 3-as metró felújítása miatti buszokat már nem kell majd metrópótlásra használni, így valószínűleg kizárólag alacsony padlós buszok fognak közlekedni idéntől Budapesten is.

  • 16x9 Image

    Szalai Bálint

    Szalai Bálint a Szabad Európa budapesti szerkesztőségének újságírója. Nyolc évig dolgozott az akkor leglátogatottabb híroldalnak számító Indexnél. Egyéb elismerések mellett 2015-ben megkapta a Gőbölyös Soma-díjat. A 2018/19-es akadémiai évben az Arizona Állami Egyetem Fulbright-program Humphrey-ösztöndíjasa volt. 

XS
SM
MD
LG