Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Eldördült az első lövés az EU „zöld háborújában”


Nulla kibocsátás, de luxus. Mate Rimac, a horvát Rimac Automobili tulajdonosa pózol Zágrábban Concept One elektromos szuperkocsival. Az EU 2035-re leállítja a belső égésű motoros kocsik kereskedelmét. Akinek nem lesz pénze drága új, elektromos autóra, annak támogatást ígérnek
Nulla kibocsátás, de luxus. Mate Rimac, a horvát Rimac Automobili tulajdonosa pózol Zágrábban Concept One elektromos szuperkocsival. Az EU 2035-re leállítja a belső égésű motoros kocsik kereskedelmét. Akinek nem lesz pénze drága új, elektromos autóra, annak támogatást ígérnek

Az Európai Bizottság a múlt héten leadta az első lövést egy olyan csatában, amely valószínűleg évekig leköti majd az unió forrásait, egymás ellen uszítja a tagállamokat, és egyaránt felborzolja a szövetségesek és az ellenfelek kedélyeit.

Az EU, a világ egyik vezető éghajlat-politikai szereplője bemutatta a történelem egyik legátfogóbb „zöld” törvényhozási csomagját. Ez pontosan meghatározza, hogyan próbálja majd a blokk elérni, hogy 2030-ra 55 százalékkal visszafogja az üvegházhatást okozó gázok emisszióját, és hogy 2050-re elérje a „karbonsemlegességet”.

A hivatalosan július 14-én bemutatott, „Fit for 55" (Jók vagyunk az 55-re) elnevezésű, környezetvédelmi javaslatokkal telepakolt megacsomagot éveken át készítették elő. A 27 európai biztos közül szinte mindenki részt vett benne valamilyen formában.

Ha az Ursula von der Leyen-féle Bizottságnak van egy átfogó prioritása, akkor az az, hogy az EU-t „zöld óriássá" tegye.

Az unió új, 1,8 billió eurós költségvetéséből csaknem 500 milliárd eurót fordítanak majd valamilyen módon arra, hogy egyszerre még inkább környezetbaráttá tegyék a klubot és gazdaságát.

Ez pedig a világ más országainak is fontos.

Brüsszelt nem csak a tagállamok követik

Lehet, hogy az Európai Unió geopolitikai törpe, de ha szabályozásról van szó, akkor a maga nemében osztályon felüli. Olyannyira, hogy a „Brüsszel-effektus" – az a jelenség, hogy az EU-n kívüli szervezetek különböző okokból végül követik az uniós jogszabályokat – mára már bevett kifejezéssé vált.

Kérdezzék csak meg a globális üzleti élet résztvevőit, amikor például a trösztellenes szabályokról vagy az adatvédelemről van szó.

Mivel különösen a fiatalabb generáció számára az éghajlatváltozás meghatározó kérdés, érdemes egy kicsit áttanulmányozni az EU-nak a bolygó megmentéséről szóló tervét.

Nemcsak az európaiaknak, hanem a pekingi, moszkvai és washingtoni politikai döntéshozóknak is, mivel előbb-utóbb nekik is meg kell küzdeniük ugyanezekkel a problémákkal.

Mit is tartalmaz tehát a csomag? Valószínűleg a legnagyobb visszhangot a belső égésű motorok kivégzése kelti, mivel 2035-től betiltják az új benzines és dízelüzemű járművek eladásait. Ez a következő évtizedben megnyitja az utat az elektromos kocsik teljes dominanciája előtt.

De ígéretek hangzottak el az európai emissziókereskedelmi rendszer (az ETS), az EU szén-dioxid-piacának nagymértékű kiterjesztésére is, úgy, hogy szigorítják a nagy kibocsátó tengerhajózási és a szintén „piszkos” légi közlekedési ágazatokra vonatkozó követelményeket.

Merész, de ellentmondásos törekvés lesz egy második kibocsátáskereskedelmi rendszer létrehozása is, amely a közúti közlekedésben és az épületek fűtésére használt üzem- és tüzelőanyagokat foglalná magában.

Másképp adóztatnák az energiafelhasználást

Közben az EU célként tűzte ki, hogy jelentősen növelni fogja a megújuló energiaforrások használatát: 2030-ra 32-ről 40 százalékra emeli az energiamixben a szél- és napenergia arányát, és kimondja, hogy 2030-ra az épületekben felhasznált energia 49 százalékának szintén megújuló forrásokból kell származnia.

Az energia megadóztatásának módja is változhat: egy másik javaslat szerint a jövőben nem a felhasznált energia mennyisége, hanem „minősége”, azaz az energiahordozó anyaga határozná meg az adókulcsot – azzal a nyilvánvaló céllal, hogy kiszorítsák a piacról a legszennyezőbb üzemanyagokat.

Világos, hogy az EU-tagállamok és a különböző ipari ágazatok kiskapukat keresnek majd, és megpróbálják újratárgyalni a szabályokat. A frontok még csak most állnak fel, de biztosak lehetünk benne, hogy a nehéz politikai téma miatt a következő években kemény tárgyalások, lobbizás és alkudozás apasztják majd Brüsszel energiáit.

A fogyasztóknak is húzniuk kell a nadrágszíjon?

És nem csak a politikusok és diplomaták állnak nehéz döntések előtt. Az Európai Bizottság nyíltan elismeri, hogy a csomagot így vagy úgy, a fogyasztók pénztárcája is megérzi majd. Az EU tisztviselői attól tartanak, hogy ez elmélyítheti a szakadékot a „klímatudatos” városiak és a például az autótól jobban függő vidékiek között.

Ne lepődjünk meg, ha újabb tiltakozások robbannak ki Európa-szerte, hasonlóan a francia üzemanyagár-emelések után az országot megrázó „sárgamellényes" tüntetésekhez.

A keserű pirula édesítésére – és a szegényebb háztartások védelmére – az Európai Bizottság egy Éghajlatvédelmi Szociális Alap létrehozását javasolta. Az ETS-rendszerekből finanszírozott alap a remények szerint 72 milliárd eurós költségvetésből gazdálkodhat, és arra használják majd, hogy segítsen a kevésbé vagyonosoknak otthonuk jobb szigetelésében és a klímabarát autók vásárlásában.

Rémisztő fegyver: az EU „karbonvámja"

Van egy további javaslat, amelyre várhatóan idegesen tekint majd a világ többi része: a szén-dioxid-határvám.

A vámnak máris találtak egy visszataszító uniós rövidítést, a CBAM-ot (Carbon Border Adjustment Mechanism). Lényege, hogy 2026-tól ugyanolyan mértékű adót vet ki az importált vasra, acélra, cementre, alumíniumra, műtrágyára és villamos energiára, mint amennyit az EU-termelők fizetnek az uniós szén-dioxid-piac szabályai érelmében.

Az EU zöld törvényhozási csomagja védővámmal sújtana nagyobb szén-dioxid-emisszió mellett létrehozott egyes külföldi termékeket
Az EU zöld törvényhozási csomagja védővámmal sújtana nagyobb szén-dioxid-emisszió mellett létrehozott egyes külföldi termékeket

Ennek célja megakadályozni a „karbonszivárgást" – azt, hogy a termelést a kevésbé szigorú klímavédelmi szabályokat alkalmazó, (ezért olcsóbban dolgozó) nem uniós országokba telepítsék át. Az EU tisztviselői azonban azt is elismerik, hogy van egy másik cél is: arra ösztönözni harmadik országokat, hogy az illeték megkerülése érdekében „dekarbonizálják”, azaz zöldítsék ki gazdaságukat.

A jövőben további ágazatokat is sújthatnak a határvámmal, és a brüsszeli pénzügyérek arra számítanak, hogy az intézkedés évi 10 milliárd extra eurót hoz majd az EU-kasszájába, mivel a 2021-ben rekordmagasságba, tonnánként 50 euró fölé emelkednek szén-dioxid-árak az EU-ban.

Egyes számítások szerint a CBAM legnagyobb vesztesei Oroszország és Törökország lesznek, de Washingtonból és Pekingből is hallani rosszalló megjegyzéseket.

Joggal mondhatjuk tehát, hogy az következő években többfrontos lesz az EU „zöld háborúja".

XS
SM
MD
LG