Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Januárban döntenek a hajdúnánási MotoGP-projektről: versenypálya helyett ipari park épülhet


Debrecen korábbi polgármestere, Kósa Lajos fideszes képviselő 2020. júniusban osztotta meg ezt a képet a következő felirattal: "MotoGP-pálya épül Hajdúnánás mellett, 2023-ban már futamokat is rendezhetnek. "
Debrecen korábbi polgármestere, Kósa Lajos fideszes képviselő 2020. júniusban osztotta meg ezt a képet a következő felirattal: "MotoGP-pálya épül Hajdúnánás mellett, 2023-ban már futamokat is rendezhetnek. "

Ha nem versenypálya, akkor ipari park lesz a 600 hektár termőföld helyén a térség országgyűlési képviselője szerint. A MotoGP-pálya megvalósításáért és a fejlesztések koordinációjáért felelős miniszteri biztosi pozíciót is betöltő Tiba István a Hajdúnánási Televízióban beszélt arról, hogy a háború miatt biztosan nem épül meg 2024-re a pálya, de ha állandósul a konfliktus, akkor még 2026-ra is „álom marad” a gyorsaságimotoros-világbajnokság itteni megrendezése. Csúszás már a háború előtt is volt a projektben, de akkor még Brüsszelt hibáztatta ezért a Fidesz.

Még 2022. december 28-án járt a Hajdúnánási Televízió stúdiójában Tiba István, a térség fideszes országgyűlési képviselője, a város határába tervezett MotoGP-pálya megvalósításáért, és a kapcsolódó fejlesztések koordinálásáért felelős miniszteri biztos. Az Itthon-otthon című műsorban beszélgettek a versenypályáról is, amelyről a műsorvezető azt mondta, hogy a hajdúnánásiaknak már le kell mondaniuk arról, hogy ez a projekt megvalósulhat.

A képviselő erre reagálva úgy fogalmazott, hogy „Ha azt mondjuk, hogy 2024-ben nem lesz MotoGP-verseny, ez teljesen igaz. Viszont én úgy gondolom, akkor mondhatjuk ki véglegesen, hogy nem fog MotoGP-pálya épülni itt, Hajdúnánás határában, ha lezajlottak a tárgyalások a jogtulajdonos Dornával, amelyek még előttünk állnak”.

Tiba azt is elárulta, az információi szerint most januárban kerül sor ezekre az egyeztetésekre. A képviselő elmondta, hogy a jogtulajdonosnak jelezni fogják, a háború hatásai miatt kizárt, hogy 2024-re megépüljön a pálya, s ha az Ukrajnában zajló háborús konfliktus évekig elhúzódik, akkor akár egy 2026-os dátum is „álom marad”.

Debrecen megtelt, a BMW beszállítói területet keresnek

Tiba István kifejtette: információi szerint az államnak már csak egy gazdával kell megállapodnia a célterület földjeinek megszerzéséhez, és amennyiben a spanyol Dorna Sports nem járul hozzá a MotoGP-futamok több éves csúszásához, akkor az érintett 600 hektáros területen ipari parkot fognak kialakítani. „Debrecen megtelt. Ezt tudomásul kell venni, a debreceni polgármester úr és minden hozzáértő elmondja, nincs több ipari terület a város környékén” – fogalmazott a képviselő. Tiba szerint a BMW beszállítói éppen most keresnek területeket, „naponta kopogtatnak” a minisztérium ajtaján a befektetők.

Tavaly júliusban a Debreciner írt elsőként arról, hogy Tiba István ugyancsak a hajdúnánási helyi televízióban jelentette be, elképzelhető, hogy felfüggesztik a MotoGP-beruházást, és amennyiben a Dorna Sports nem megy bele a futamok több éves csúszásába, akkor ipari parkként hasznosíthatják a területet. „Nem lennék meglepve, ha ez a döntés születne, és azt hiszem, hogy akik egy picit reálisan gondolkodnak, és egyébként támogatták, örültek a MotoGP-nek, ők is azt mondanák, hogy ebben a helyzetben nem ez a legfontosabb, és nem erre kell költeni, hanem segíteni kell az ország működését” – mondta akkor a miniszteri biztos.

Felfüggesztett beruházások

Szeptemberben aztán számos más projekt mellett a kormány elhalasztott egy MotoGP-vel kapcsolatos víziközmű-beruházást, az Építési és Beruházási Minisztérium egyik illetékese szerint minden olyan projektet felfüggesztettek, ahol még nem kezdődött el az építkezés – a hajdúnánási pályaépítés márpedig ilyen.

Az építésért felelős állami cég, a Humda Zrt. egyébként szintén szeptemberben azt közölte, hogy az akkori ütem alapján 2024-ben megrendezhetik az első MotoGP-futamot. Azt Tiba István is többször hangsúlyozta, a pályaépítésnek csak anyagi gátja lehet, a szükséges előkészületeket elvégzik.

A háború előtt még Brüsszelt hibáztatták

A beruházás elkaszálásának számos előjele volt már azelőtt is, hogy Oroszország 2022. február 24-én megtámadta Ukrajnát. A 2021. december 16-i hajdúnánási képviselő-testületi ülésen Nagyné Legény Ildikó (Fidesz), a város egyik alpolgármestere a MotoGP-beruházás kapcsán azt mondta, „azt gondolom, el kell ismernünk, hogy ez a folyamat egy lelassult, lassabb folyamat”.

Ezt követően utalt arra, hogy valójában „Brüsszel” okolható a projekt csúszásáért. „Akkor, amikor Magyarországon a gazdaság újraindítása folyik, és ennek keretében folyó beruházások azért nem tudnak megvalósulni, mert mondjuk egy tőlünk nagyobb hatalom, egy Brüsszel azt mondja, hogy visszatart támogatásokat, mert a magyar kormány kiáll a magyar kultúra és a magyar érdekek képviselete mellett, akkor azt mondja a kormány, hogy lehet, visszább kell egy picit lépni, mert nem IMF-hitelekből akarjuk a beruházásokat megvalósítani, hanem saját forrásokból. Ezek a történések valóban tudják lassítani a beruházásokat, és valóban tudják érinteni a helyi lakosokat” – fogalmazott.

Haladékot kért a kormány

A kormány végül haladékot kért a Dorna Sports-tól, hogy ne 2023-tól, hanem csak 2024-től kelljen jogdíjat fizetni a MotoGP és a Superbike versenyek után.

2020-ban Kósa Lajos (Fidesz) országgyűlési képviselő még arról beszélt, hogy a tervek szerint 2023-ban már világbajnoki futamot rendezhetnek Hajdúnánáson. Ehhez képest 2023 januárjában még el sem kezdődött az építkezés, és úgy néz ki, hogy erre a későbbiekben sem kerül sor.

Polgár Tóth Tamás , a debreciner.hu munkatársának írása.
  • 16x9 Image

    debreciner.hu

    Ez a cikk a Szabad oldal kezdeményezésünk részeként jelent meg. Ebben az együttműködésben az ország független szerkesztőségeinek írásait, tartalmait vesszük át, hogy azok saját olvasóikon túl egy szélesebb nyilvánossághoz is eljussanak.

    debreciner.hu Debrecen és környékének híreit, eseményeit követi.

XS
SM
MD
LG