Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Lázár János: Ha a budapestieknek kell közlekedési múzeum, építsenek egy újat maguknak


Lázár János a Gazdasági Bizottság miniszteri meghallgatásán a parlamentben 2023. november 20-án
Lázár János a Gazdasági Bizottság miniszteri meghallgatásán a parlamentben 2023. november 20-án

Lázár János szerint az ország érdeke az, hogy Debrecenbe költöztesse az ország egyik legnépszerűbb múzeumát, a 125 éve a fővárosban működő közlekedési múzeumot. Ha ez nem tetszik a budapestieknek, szerinte elég gazdagok ahhoz, hogy építsenek maguknak egy újat. Vitézy Dávid szerint védhetetlenül kártékony és ostoba döntés egy autópálya mellé, a pusztaságba költöztetni egy országos múzeumot, amivel Budapest mellett az egész Dunántúl rosszul jár.

„Ha a főváros szeretné, akkor képes lenne arra, hogy új közlekedési múzeumot vagy új természettudományi múzeumot építsen. A magyar adófizetőknek viszont az az érdekük, hogy a kulturális szolgáltatások az ország számos pontján elérhetőek legyenek” – közölte Lázár János hétfőn kérdésre az Országgyűlés plenáris ülésén a Népszava szerint. Emellett kijelentette, hogy Budapest önkormányzata a „leggazdagabb önkormányzat”, a fővárosi adófizetők a „leggazdagabb adófizetők”, így szerinte megtehetik, hogy „megépítik a múzeumot a saját örömükre és a nemzet gyarapítására”.

Ehhez kapcsolódóan: Vitézy szerint Lázár János a Budapest–vidék-ellentét miatt tesz keresztbe a fővárosi fejlesztéseknek

Lázár János korábban azzal számolt, hogy 150 milliárd forintnyi költséggel járhat a budapesti közlekedési múzeum Debrecen mellé költöztetése. A miniszter érvelésében hozzátette: Vitézy Dávid tizenkétmilliárdot költött el az új közlekedési múzeum budapesti megtervezésére, amiből vidéken megépíthető lett volna egy kisebb múzeum.

A BMW-gyár melletti szántóföldre tervezik áttenni

Nagyjából két éve merült fel, hogy a kormány elvenné Budapesttől az ország egyik legnépszerűbb múzeumát, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot, és vidékre költöztetné. Később kiderült, hogy Debrecenbe szánják, idén pedig az is, hogy a BMW épülő gyára melletti szántóföldre tervezik, egészen pontosan Debrecen külterületén, a német autógyár újonnan épülő üzeme mellett húznák fel egy 6,5 hektáros szántóföldre, ahonnan másfél kilométerre van a jelenleg legközelebbi buszmegálló.

Hivatalosan nem eldugni kívánják a múzeumot, az új létesítmény céljai között között szerepel, hogy a

„helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia”.

Ez még a belvárosban sem feltétlenül jön össze, elég a budapesti Bálna kihasználatlanságára gondolni, de a város legszélén még nehezebb találkozóhelyet kialakítani. Furcsa, miért gondolja Lázár János a fővárosit gazdag önkormányzatnak, hiszen egyrészt több mint kétmillió embernek kell közszolgáltatásokat nyújtania, másrészt a kormány az elmúlt években többféle módon próbálta csökkenteni a főváros bevételi lehetőségeit, miközben különadókkal sújtotta, megmaradt értékes területeit pedig sorban kisajátítja.

Új érv, hogy budapestieknek kellene megfinanszírozniuk egy új közlekedési múzeumot, hiszen az előző lebontásáról, majd a kőbányai rozsdaövezetbe költöztetéséről az Orbán-kormány döntött, és ők biztosították a koncepció kidolgozásához és az építészeti tervek megrendeléséhez szükséges forrásokat.

Vitézy szerint a rombolási miniszter védhetetlen károkat okoz

„Ajánlom a rombolási miniszter figyelmébe, hogy a közlekedési múzeum egy nemzeti közgyűjtemény, kormányzati fenntartású intézmény, amely 125 éve működik, mindvégig Budapesten. A következő az lesz, hogy a János kórház helyett is építsen újat Budapest, ha akar?” – reagált Lázár János szavaira a korábbi államtitkár, a múzeum volt vezetője a Facebookon.

Vitézy szerint ismert, hogy „Lázár János ki nem állhatja Budapestet”, de ettől még szerinte „védhetetlenül kártékony és ostoba döntés egy autópálya mellé költöztetni, a pusztaságba, Debrecen mellé egy országos múzeumot”. Szerinte ezzel nem kizárólag a budapestieket bünteti Lázár, hanem az egész Dunántúlt.

A közlekedési szakember szerint tévút és a közpénzmilliárdok elherdálása az elkészült terveket és a Kőbányán már felépült Dízelcsarnokot „a kukába dobni”, hogy egy Debrecen melletti szántóföldön elölről kezdhessék az egészet.

  • 16x9 Image

    Szalai Bálint

    Szalai Bálint a Szabad Európa budapesti szerkesztőségének újságírója. Nyolc évig dolgozott az akkor leglátogatottabb híroldalnak számító Indexnél. Egyéb elismerések mellett 2015-ben megkapta a Gőbölyös Soma-díjat. A 2018/19-es akadémiai évben az Arizona Állami Egyetem Fulbright-program Humphrey-ösztöndíjasa volt. 

XS
SM
MD
LG