Ötpontos közlekedési akciótervet hirdetett meg Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteken. Lecserélik a MÁV vezetését, és állampolgári jog lesz a közlekedés. A beruházás felét uniós hitelből fizetnék, új és használt járműveket is terveznek vásárolni, valamint magántőkét vonnának be a pályaudvarok felújításához.
Lázár János bejelentette, hogy szeptemberben új személyszállítási törvényt terjeszt a parlament elé, amely azt a kérdést is rendezi, hogy milyen jogok illetik meg a magyar állampolgárokat a közlekedésben. A tervek szerint alapjoggá nyilvánítanák a közlekedéshez való jogot; ezzel akadályozná meg a vonalbezárásokat, amelyek adott esetben egy egész települést elzárnak.
A közlekedéshez való alapjog tartalmazná, hogy a magyar állam köteles naponta háromszor oda-vissza közlekedést biztosítani átszállás nélkül egy település és a járásközpont között. Lázár János szerint ez ötszáz településen egyáltalán nem megoldott idehaza.
Azt is szabályoznák, hogy a járásközpontból a megyeszékhelyre minimum kétszer oda-vissza el lehessen jutni átszállás nélkül, és minimum naponta kétszer átszállás nélkül lehessen utazni a megyeszékhelyről Budapestre.
Lázár János arról is beszélt, hogy a használt 6500 kilométernyi vasútból az elmúlt 14 évben 1200 kilométernyit újítottak fel. A további felújítások finanszírozása érdekében az Európai Beruházási Banktól vennének fel egymilliárd euró hitelt, és a kormány is biztosítana ugyanennyit. Ez összesen mintegy 880 milliárd forint fejlesztési pénzt jelent.
Ebből ötszáz kilométernyi új vasútvonalat építenének, villamosvonalakat is felújítanának, és a Gubacsi hidat is újjáépítik. Vasúti járművekből újakat és használtakat is megpróbálnak beszerezni, német nyelvű országokkal tárgyalnak erről. Utóbbi megoldás azért kell szerinte, mert míg egy új vasúti járműre akár három-négy évet is várni kell, addig a használtakat ennél sokkal gyorsabban rendszerbe lehetne állítani. Szerinte jó ötlet megvenni Nyugat-Európában most lecserélt, húsz-harminc éves járműveket.
Arra kapott felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy kiküldött fürkészként kutasson fel ilyen járműveket százas nagyságrendben, sok száz millió eurós értékben – mondta Lázár János.
Jövőre elkészül a MÁV új applikációja, megújul az utastájékoztatás, és vasútállomásokat, pályaudvarokat is felújítanak. Nagyobb pályaudvarok esetében gondolkodnak egy olyan modellben, hogy a felújítást egy magáncég végezze a saját költségén, cserébe később hasznosíthatja a vasút működéséhez nem szükséges területeket, ahol boltok, vendéglátóhelyek vagy szolgáltatók nyithatnak üzleteket. Szerinte ezzel mindenki jól járhat.
A régi rendszerbe nem lehet betenni új pénzt – mondta –, ezért átszervezik a MÁV-ot és leányvállalatait. A MÁV Zrt. lesz a központi helyen, három leányvállalata lesz. Az egyik személyszállítással, a másik pályaműködtetéssel, a harmadik a többi kiszolgálásával foglalkozik. Minden más vállalat ebbe a háromba olvad be. A MÁV élére Hegyi Zsoltot és Dányi Gábort nevezi ki a korábbi Pafféri Zoltán – Steininger Zsolt páros helyett.