Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Lázár János elkaszálta a budapesti és agglomerációs fejlesztések jelentős részét


Lázár János építési és közlekedési miniszter beszédet mond a hajdú-bihari Nyíradonyban 2023. január 26-án
Lázár János építési és közlekedési miniszter beszédet mond a hajdú-bihari Nyíradonyban 2023. január 26-án

A Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) nyolcvan, főleg fővárosi és agglomerációs fejlesztése közül csak nyolcat folytatna a projektek új gazdája, Lázár János építési és közlekedési miniszter, 11 beruházásnál pedig még egyeztetne. A többi 61 projekt mehet a kukába, mint például HÉV- és vasúti beruházások, kerékpárutak, köztér- és parkfejlesztések, például a Városmajor. Sok esetben uniós pénzeket kell visszafizetni, drága terveket kidobni, és szabálytalansági eljárások indulhatnak.

A Telex birtokába került a Nemzeti Közlekedési Központ nyolcvan fejlesztését összesítő dokumentum Lázár János tollal írt széljegyzeteivel. A korábban Vitézy Dávid vezette szervezet az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz került, vezetőit lecserélték, az újak pedig összesítették és véleményezték a nyolcvan, főleg budapesti és agglomerációs beruházást.

A lap összesítése szerint a nyolcvan fejlesztésből harmincnál azt javasolták a miniszternek, hogy folytassa a projekt előkészítését; 13 esetben azt, hogy a beruházás lezárható, de csak „magas érdeksérelemmel”, például vissza kell fizetni uniós támogatásokat, és politikai kockázata is van; 32 esetben pedig „alacsony érdeksérelemmel” ítélték lezárhatónak a projektet.

Korábbi cikkünk a témában: Újabb kormányátalakító lépések, önálló tárcát kap Nagy Márton, több feladatot Lázár János

Lázár János széljegyzetei alapján azonban csak nyolc beruházást lehet folytatni, 11 esetben pedig további egyeztetés szükséges.

A maradék mintegy hatvan fejlesztés mehet a kukába. A legérdekesebb, hogy fideszes párttársa, Fürjes Balázs kedvenc projektjére, a Városmajor megújítására nem pusztán azt írta, mint a többi esetben, hogy „lezárni”, hanem azt, hogy „Soha!”, „Nem!” – derül ki a lap birtokába jutott dokumentumból. Pedig a projekt előkészítése 43 százalékon áll, 162 millió forintot már elköltöttek rá, és az NKK szakértői is a projekt folytatását javasolták, különben vissza kell fizetni a fel nem használt uniós forrásokat.

Lázár János lezárásra ítélte egyebek mellett

  • a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének tervezését,
  • a csepeli–soroksári és a szentendrei HÉV összekötését, vagyis az 5-ös metró tervezését,
  • a csepeli–soroksári HÉV Kálvin téri meghosszabbításának tervezését,
  • a Köki–Kecskemét-vonalfejlesztést, a Kőbánya–Rákosliget-vonalfejlesztést,
  • a Nyugati pályaudvar és környékének fejlesztését,
  • a Duna alatti vasúti alagút tervezését,
  • a Vác–Rákospalota–Újpest vasútvonal fejlesztését,
  • a Füredi utca külön szintű (közút-vasút) átvezetését,
  • a kelenföldi Duna-parti sétány fejlesztését,
  • az agglomerációs–budapesti kerékpáros-hálózati stratégia folytatását,
  • a Gellért-hegyi közpark tervezését,
  • a nagy csepeli közpark, a Wetland tervezését,
  • a dél-budai centrumkórház megközelíthetőségének tervezését

„Sajnálom, hogy a Telex a minisztériumból ellopott dokumentumokkal, házalóktól szerzi be az információit, noha én mindig, minden kérdés esetében igyekszem a rendelkezésükre állni” – reagált a lapnak Lázár János.

A kormány a jelenlegi gazdasági helyzetben azokat a fenntartható beruházásokat akarja és tudja támogatni – függetlenül attól, hogy vidéken vagy a fővárosban valósulnak meg –, amelyek nemzetgazdasági szempontból fontosak, gazdaságélénkítő hatással bírnak – tette hozzá.

XS
SM
MD
LG