Két évtizedes tapasztalattal Romániában harminc, Szlovákiában hatvan százalékkal többet keresnek a pedagógusok, mint Magyarországon. A határhoz közel élő tanároknak jobban megéri határon túli magyar iskolában tanítani, többen élnek is a lehetőséggel.
A Pedagógusok Szakszervezete tud olyan tanárokról, akik Gyula környékéről átjárnak Aradra, Nagyszalontára, mert sokkal jobban megéri egy ottani magyar iskolában tanítani, mint hazai oktatási intézményben – idézi a szakszervezet elnökének InfoRádióban mondott szavait a G7.hu.
A cikkben az Erdély Ma adatai alapján azt írják, hogy a kezdő tanári nettó fizetések Romániában harmadával magasabbak, mint itthon, miközben ott 18 óra, itt pedig 26 óra is lehet a kötelező heti óraszám. Ezt beleszámítva akár kétszeres is lehet a különbség.
Húszéves tapasztalattal a román tanárok harmadával, a szlovák tanárok kétharmadával, negyven év után pedig 15, illetve 81 százalékkal keresnek többet, mint a magyarok – írja a G7.hu. Ez azt jelenti, hogy a jelentős számú határon túli magyar oktatási intézményben ma már jobban keresnek a tanárok, mint Magyarországon.
Ehhez kapcsolódóan: Oktatáskutató: A helyzet még annál is rosszabb, mint amilyennek látszik
A 2020/2021-es tanévben a bruttó bérek tekintetében a szomszédos országok közül csak Szerbiában volt alacsonyabb a tanárok fizetése, mint idehaza. A bruttó béreket vásárlóerő-paritáson összehasonlítva kiderült, hogy csak a szlovák óvodapedagógusok bére marad el a magyartól, minden más országban sokkal jobban fizetik a pedagógusokat.
A megélhetési költségeket is figyelembe véve a román tanárok másfélszer jobban élnek, mint a magyarok, de a szerbiai tanárok is tizedével tehetősebbek – írják.
Az OECD adatbázisában 29 fejlett országra nézve a 2020-as tanárbérek amerikai dollárban számolt vásárlóerő-paritáson azt mutatják, hogy Magyarország az utolsó az általános iskolai alsó és felső tagozat esetében, Magyarország nagyon messze van az OECD-átlagtól – írja a lap.
Korábbi cikkünk a témában: Tömegesen mondhatnak fel a pedagógusok, ha elveszik a közalkalmazotti jogviszonyukat
Az alacsony bérek következménye, hogy pedagógusok generációi hiányoznak a magyar oktatásból. Bár a tanári pálya máshol sem annyira vonzó, de ilyen extrém tanárhiánnyal a régió országai közül más nem küzd a lap szerint.
Az OECD adatai szerint a térség országai közül messze Magyarországon a legkevesebb a pályakezdő pedagógus. A 30 év alattiak aránya az OECD összes tagállamában 14,6 százalék, Magyarországon 6,7 százalék. Ráadásul a magyar pedagógusok átlagéletkora a legmagasabb 47,2 évvel, az OECD-átlag 43 év – írja a G7.hu.