Az iráni támogatást élvező húti fegyveresek támadásai a Vörös-tengeren hetek óta zavarják a hajózást a Szuezi-csatornán, az Ázsia és Európa közötti leggyorsabb tengeri útvonalon, amelyen a globális konténerforgalom 12 százaléka halad át.
Az európai gazdaság számára – amely már most is enyhe recesszióval szembesül, miközben igyekszik lerázni magáról a magas inflációt – az elhúzódó zavarok új kockázatot jelenthetnek, és kisiklathatják a jegybankok terveit a kamatcsökkentés idei megkezdésére.
Íme néhány tényező, amelyet a politikai döntéshozók figyelembe vesznek, amikor értékelik a helyzetet és következményeit.
Milyen hatással volt ez eddig az európai gazdaságra?
Makrogazdasági értelemben ez a hatás kicsi vagy egészen elhanyagolható. A német gazdasági minisztérium hangsúlyozta, hogy figyelemmel kíséri a helyzetet. A héten közölték, hogy az egyetlen észrevehető hatás eddig mindössze az, hogy néhány esetben megnyúlt a szállítási idő.
Andrew Bailey, a Bank of England vezérigazgatója egyetért ezzel. Azt mondta egy parlamenti meghallgatáson, hogy „nem volt olyan hatása, amitől tartottunk volna”, de közben elismerte, hogy a bizonytalanság továbbra is fennáll.
A támadások hatása még nem mutatkozott meg Európa fő gazdasági mutatóiban – beleértve a decemberi inflációs számokat, amelyek enyhén emelkedtek a régióban, nagyrészt a várt statisztikai hatások, néhány egyedi eset és a szolgáltatások árára nehezedő nyomás miatt.
Ez azonban változhat – a jövő szerdai előzetes PMI-értékek publikálása az európai gazdaságok januári aktivitásáról, valamint az eurózóna ugyancsak januári inflációjáról február 1-jén megjelenő első becslés után már többet fogunk tudni. Christine Lagarde, az EKB elnöke is felvetheti a témát a jövő csütörtöki kamatdöntő ülést követő sajtótájékoztatón.
Ehhez kapcsolódóan: Jemeni célpontokat támadtak amerikai és brit egységek, hogy megfékezzék a húszi lázadók tengeri akcióit
De miért nem mutatkozik még a gazdaságban?
A fő ok valószínűleg az, hogy a világgazdaság egésze még mindig névérték alatt teljesít, ami azt jelenti, hogy bőven van tartalék a rendszerben.
Vegyük az olajárakat, a legnyilvánvalóbb csatornát, amelyen keresztül a közel-keleti bajok az európai és azon túli gazdaságokat sújthatják.
Ezek még nem mozdultak el, mert – ahogy a Nemzetközi Energiaügynökség ügyvezető igazgatója, Fatih Birol a Reutersnek a héten elmondta – a készletek stabilak, a kereslet növekedése pedig lassul.
„Nem számítok jelentős változásra az olajárban, mert bőséges mennyiségű olaj érkezik a piacra” – tette hozzá.
A német logisztikai óriáscég, a DHL közölte, hogy még mindig van szabad légi szállítmányozási kapacitása – ami nem mindenki számára elérhető –, mert a világgazdaság „még nem igazán jött lendületbe”.
Ez a visszafogott gazdasági kép azt is megnehezíti, hogy a vállalatok a fogyasztókra hárítsák a felmerülő költségek növekedését, például azt, hogy körbe kell kerülniük Afrikát. Sokan közülük tavaly újraszabták az árrést, és elfogadják, hogy egyszerűen le kell nyelniük.
„Jelenleg azt látjuk, hogy képesek leszünk lenyelni a becsült többletköltségeket, és még mindig elérjük (…) a bruttó árrés javulását” - mondta Andy Bond, a Poundland tulajdonosa, a Pepco Group ügyvezető elnöke a Reutersnek.
Az IKEA bútorkereskedő óriás azt is közölte, hogy ragaszkodik a tervezett árcsökkentésekhez, és elég a készlete arra, hogy megbirkózzon az ellátási lánc megrázkódtatásaival. Amíg ez elegendő számú vállalat esetében így marad, addig a fennakadások nem fogják befolyásolni a fogyasztói árak inflációját.
Tehát az európai politika irányítói egyszerűen átnézhetnek ezen?
Nem, mert minél tovább tart a zavar, annál valószínűbb, hogy – még ha fokozatosan is – hatással lesz a tágabb gazdasági képre.
Az Oxford Economics január 4-i közleményében az IMF becslésére hivatkozva azt írja, hogy a konténerszállítási árak változása 0,6 százalékponttal növeli az inflációt egy év múlva. Az EKB arra számít, hogy az eurózóna inflációja a 2023-as 5,4 százalékról 2,7 százalékra csökken idén.
„Ez azt sugallja ugyan, hogy a Vörös-tenger tartós lezárása nem fogja vissza az infláció csökkenését, ám lassítaná a visszatérés sebességét a normális szintre” – tette hozzá az Oxford Economics. Úgy látják azonban, hogy mindez nem akadályozza meg a fordulatot, amit a kamatlábak várható csökkentése jelent.
A húti támadások és a nagyobb közel-keleti nehézségek jelentik az egyik geopolitikai kockázatot, amelyre a jegybankelnökök monetáris politikáról folytatott megbeszéléseinek jegyzőkönyvei hivatkoznak. Tartanak az eszkalációtól – és ez a félelem maga is befolyásolhatja a döntéseket.
Végül – és ettől még valószínűleg távol állunk – lehetséges, hogy a helyzet arra ösztönzi a vállalatokat, hogy elővegyék az alternatív, kiszámíthatóbb ellátási útvonalakról szóló terveket, amelyeket azután készítettek, hogy a Covid–19-világjárvány megzavarta a kereskedelmet.
Ez hosszabb, de biztonságosabb kereskedelmi útvonalakat és near-shoringot vagy re-shoringot jelenthet, hogy a termelés közelebb kerüljön a kulcsfontosságú piacokhoz. De bármilyen lehetőségeket is vizsgálunk, valószínűleg a magasabb költségek jelentik a közös vonást.