Vlagyimir Putyin orosz elnök az európai gáztározók feltöltésére utasította a Gazprom állami energetikai óriásvállalatot, de csak a hazai tározók ellátása után.
Élőben közvetített találkozójukon Vlagyimir Putyin arra szólította fel a Gazprom vezérigazgatóját, Alekszej Millert, hogy november 8-ig végezzék el az oroszországi tározók feltöltését, és utána „fokozatosan kezdjék növelni a gáz mennyiségét” a vállalat ausztriai és németországi létesítményeiben. Ez szerinte lehetővé tenné, hogy a Gazprom „eleget tegyen szerződéses kötelezettségeinek az európai partnerek őszi-téli ellátására vonatkozóan”.
Az európai tározók csaknem egy évtizede nem voltak ilyen alacsony szinten a téli fűtésszezon előtt.
Még be sem köszöntött a tél, az utóbbi hetekben máris rekordmagasságba szöktek a gázárak Európában és a világ más részein. Ennek nyomán pedig emelkedett az elektromos áram ára is azokban az országokban, amelyekben az áramtermelés jelentős hányadát a gázerőművek adják.
Több tényező állhat a háttérben
Egyes elemzők és európai törvényhozók szerint a Gazprom mesterségesen hajtja fel a földgáz árát a kontinens egyik legfőbb ellátójaként azzal, hogy bár teljesíti kötelezettségeit a meglévő hosszú távú szerződései alapján, nem köt újabb szállítási megállapodásokat az ukrajnai tranzitútvonalon keresztül. Mások ugyanakkor úgy vélik, hogy nem ez a jelenség egyetlen oka, ugyanis fennakadások voltak például a norvég gázexportban is, számos amerikai cseppfolyósítottföldgáz-szállítmányt pedig átirányítottak a kelet-ázsiai piacokra, ahol még az európainál is magasabbak az árak. Fontos tényező az is, hogy tavaly a megszokottnál hosszabb és hidegebb volt a tél Európában, és sok gáztározót azóta még nem töltöttek újra.
Az orosz elnök visszautasította azokat a vádakat, amelyek szerint Moszkva politikai eszközként használná fel a földgáz európai exportját, és közölte, hogy készek fokozni a szállítást.
Oroszország hosszú évtizedeken át az Ukrajnán keresztül haladó gázvezetékekkel látta el Európát. Az utóbbi években azonban Moszkva több elkerülő tranzitútvonalat is kiépített, például a Török Áramlatot a Fekete-tenger, valamint az Északi Áramlatot a Balti-tenger alatt. Utóbbi kapacitását növelné az újabb vezetékpár sokak által bírált megépítése, amely mára el is készült, és csak a német hatóságok jóváhagyására vár.