Jegyre árulják az üzemanyagot Szíriában, miután az Ever Given szállítóhajó fennakadása óta hiánycikké vált az olaj. Egyelőre az egyiptomi hatóságok nem ígérnek semmit arról, hogy mikor állhat helyre a csatorna hajóforgalma.
Szíria hagyományosan egyike volt a világ nagy olajexportőreinek, azonban a már közel tíz éve tartó polgárháború óta csaknem véget vetett a szír olajiparnak. A háború miatt Bassár el-Aszad kormányát embargóval sújtotta a világ sok országa, így már eleve beszűkültek az exportlehetőségeik. Ezt tetézi, hogy az olajmezők nagy része a Damaszkusztól de facto függetlenné vált kurd felkelők irányítása alá került.
A Szuezi-csatornától függ a szíriai üzemanyagipar
Az elmúlt években Szíria már behozatalra szorult olajból. Elsősorban a damaszkuszi kormány szövetségese, Irán szállított olajat Szíriába tankerhajókkal, a Szuezi-csatornán keresztül. Azonban az Ever Given szállítóhajó március 23-i balesete óta ezek a hajók sem jutnak célba.
Ehhez kapcsolódóan: Újabb hajó-kiszabadítási próbálkozások a Szuezi-csatornánSzíria gazdasága már a baleset előtt is aggasztó állapotban volt, még a legalapvetőbb szolgáltatások működése sem garantált. Március közepén a kormány egyszer már másfélszeresére emelte az üzemanyagárakat.
Súlyosbodó válság
A Guardian híradása szerint szuezi baleset után, szombaton a szíriai kormány bejelentette, hogy csak jegyrendszerben engedélyezik az üzemanyag eladását mindaddig, amíg nem válik ismét hajózhatóvá a Földközi- és a Vörös-tengert összekötő csatorna. Elmondásuk szerint máskülönben olyan országos üzemanyaghiány fenyegetne, amitől végleg megbénulhatna az ország.
A polgárháború sújtotta Szíria a világ egyik legszegényebb országa. Az ENSZ adatai szerint a lakosság 80 százaléka él a szegénységi küszöb alatt, és közel 60 százalékuk rendszeresen küszködik az élelmiszerhiány miatt is.
Még nem tudni, meddig tart a forgalmi dugó
Szombaton a Szuezi-csatornába küldött vontatóhajóknak már sikerült megmozdítaniuk a beszorult szállítóhajót, de a több mint 200 ezer tonnás monstrum kiszabadítása még sokáig eltarthat. A Bloomberg tudósítása szerint a szuezi vízügyi hatóság vezetője, Oszama Rabie nem bocsátkozott jóslatokba arra vonatkozóan, meddig tarthat az út szabaddá tétele.
Elmondása szerint továbbra is rendkívül nehéz feladat az Ever Given mentése. Előfordulhat, hogy a hajó túl nehéznek bizonyul a vontatáshoz, azért a rakománya egy részét darukkal kell eltávolítani, emiatt tovább húzódhat az akció.
A világ tengeri kereskedelmének körülbelül a harmada közlekedik naponta a 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán. A Közel-Keletről ékező irányuló olaj- és gázszállításokra is mellett a globális áruszállítás mintegy 12 százaléka itt halad át. Az Ever Given balesete óta már több mint 320 szállítóhajó vesztegel a csatornánál, mások pedig inkább kerülőúton, egész Afrikát megkerülve próbálnak célba jutni.
Az apály is nehezíti a mentést
Vasárnap a hajót üzemben tartó cég szóvivője közölte, hogy az Ever Given orra megsérült, amikor keresztbe fordulva fennakadt a csatornán, olyannyira, hogy víz is került a hajótestbe, de állítása szerint azóta a hibát sikerült kijavítani, így a hajó elvileg ismét vízre bocsátható.
További problémákat okozhat azonban az, hogy a hajó dagály idején érkezett a csatornába. Egyelőre nehéz megjósolni, hogy az apály milyen hatással lehet a hajóra, de az biztos, hogy a tenger apadása csak nehezíti a mentőcsapatok munkáját.
A Guardiannak nyilatkozó szakértők szerint, legrosszabb esetben a dagály megrepesztheti a hajótestet, és akár üzemanyag is ömölhet a tengerbe, még súlyosabb katasztrófát idézve elő.
A legrosszabb forgatókönyv szerint akár hetekig is tarthat a hajó kiszabadítása, emiatt, mint mondták, kritikus kérdés, sikerül-e időben kiásni az iszapot a hajó fennakadt orra körül.
Ehhez kapcsolódóan: „Mint egy partra vetett bálna" – nem mozdul a beszorult hajó