Egy orosz dezinformációs kampány kiszivárgott feljegyzései jól demonstrálják, hogy miként próbálja a Kreml lejáratni Ukrajnát és a szövetséges nyugati országokat, valamint erősíteni a szélsőjobboldali pártok támogatottságát az Európai Unióban.
A több médium által megszerzett, majd a Szabad Európa ukrán szolgálatának átadott dokumentumok rávilágítanak a Social Design Agency nevű orosz vállalat működésére, amely az Egyesült Államok szerint masszív propagandakampányt folytatott a Kreml megbízásából.
A kampányban mémeket, meghamisított videókat és kormányzati iratokat, illetve valódi híroldalaknak álcázott weblapok hálózatát használták fel a dezinformációk terjesztésére Európa-szerte az Ukrajnának nyújtott nyugati támogatás aláásása érdekében.
A kiszivárgott feljegyzések szerint a moszkvai székhelyű cég kreálmánya volt az a Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt ócsároló mém is, amelyet az X milliárdos tulajdonosa, Elon Musk is megosztott mintegy 86 ezer másik profil mellett.
A dokumentumokat, amelyek közül többet nemrég egy amerikai vádirat részeként is nyilvánosságra hoztak, először a német Süddeutsche Zeitung, az NDR és a WDR szerezte meg, amelyek aztán megosztották ezeket több másik médiaorgánummal is. A kiszivárogtatás mögött egy névtelen forrás áll, aki arról számolt be, hogy a Social Design Agency hálózatának feltörése révén kerültek ki az anyagok.
Az ügynökséget Ilja Gambasidze vezeti, akit a céggel és társaival együtt márciusban szankciókkal sújtott az Egyesült Államok a Doppelganger fedőnevű befolyásolási műveletük miatt.
Az amerikai hatóságok, amelyek a hónap elején harminckét, a Doppelgangerhez kapcsolódó weblapot zároltak, arról tájékoztattak, hogy a műveletet Szergej Kirijenko felügyelte, Vlagyimir Putyin elnök egyik bizalmasa.
Egy nyilvánosságra került előadása során Gambasidzén olyan pulóver volt, amelyen az „orosz ideológiai csapatok” és „a különleges erők parancsnoka” feliratok voltak láthatók.
A prezentációja tanúsága szerint a férfi csapata idén január és április között 39.899 tartalmat készített, köztük több mint harmincezer posztot, 4600 videót és mémet, illetve mintegy 1500 cikket.
Ezek közé tartozik egy olyan álhír is, amit a Bild című német lap cikkeként tüntettek fel, miszerint ukrán menekültek egy orosz zászlót próbáltak felgyújtani, és közben lángra kapott az őket befogadó emberek otthona is Németországban.
A befolyásolási művelet keretében hamisított ukrán kormányzati dokumentumokat is előállítottak, így egy, állítólag a hadsereg főparancsnoka, Olekszandr Szirszkij által kiadott parancsot is, amely szerint az ukrán katonák részéről a megadás hazaárulással ér fel.
Ezen hamisítások célja a kiszivárgott iratok szerint „Ukrajna katonai-politikai vezetésének lejáratása és a fegyveres erők demoralizálása” volt.
A befolyásolási művelet az európai politikai színteret is megcélozta, a júniusi európai parlamenti (EP-) választásokat is, a cél az oroszbarát narratívákat népszerűsítő jobboldali erők támogatása volt az iratok szerint.
Az egyik dokumentumban arról írtak, hogy „komplex ellenkampányt kell folytatni a liberális globalisták, a platformjuk és prominens képviselőik ellen”, köztük Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke ellen, elsősorban Németországra, Franciaországra, Spanyolországra, Olaszországra és Lengyelországra összpontosítva.
Eszerint úgy kell beállítani „a liberálisokat és a globalistákat”, mint akik riogatják a lakosságot, például egy esetleges, EU elleni orosz támadással, emellett az LMBT-jogok támogatását károsként kell lefesteni a gyerekek mentális egészségére, szítani kell az infláció és a munkanélküliség miatti elégedetlenséget, illetve azzal kell vádolni az „EU-s globalistákat”, hogy „Ukrajnához hasonló totalitárius katonai táborrá akarják változtatni” a kontinenst.
Az is kiderült, hogy a befolyásolási művelet a német szélsőjobboldali Alternatíva Németországért (AfD) és a francia Nemzeti Tömörülés (RN) választási esélyeinek javítására is irányult.
Az egyik kimondott cél az volt, hogy a németek több mint fele „ne legyen hajlandó feláldozni a jólétét Oroszország legyőzéséért”, továbbá hogy népszerűsítsék azt a narratívát, miszerint az Egyesült Államok az Oroszország elleni gazdasági és hibrid háborújában használja fel Németországot.
A művelet az ukrán állami intézményeket és sajtót is kommentekkel bombázta egy online bothálózaton keresztül, amely belső dokumentumok szerint januártól áprilisig közel 34 millió hozzászólást generált.