Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Robotok végzik az összes munkát a Nissan okosüzemében


Robotkarok helyezik be az elektromos jármű hajtásláncát az Ariya modellbe a Nissan Tocsigi üzemének összeszerelősorán a japán Tocsigi prefektúra Kaminokava városában 2021. október 8-án
Robotkarok helyezik be az elektromos jármű hajtásláncát az Ariya modellbe a Nissan Tocsigi üzemének összeszerelősorán a japán Tocsigi prefektúra Kaminokava városában 2021. október 8-án

A Nissan autógyártó intelligens gyárában alig vannak emberi munkások. A munkát – beleértve a hegesztést és a szerelést is – robotok végzik. Ők festik az elemeket, sőt ellenőrzik, hogy jól hajtották-e végre a feladatot.

„A gyártási beállításokat eddig tapasztalt embereknek kellett elvégezniük, de már a mesterséges intelligenciával rendelkező, az összegyűjtött adatokat elemző robotok is képesek erre. Ilyen szintre fejlődött a technológia” – mondta Szakamoto Hidejuki, a Nissan ügyvezető alelnöke pénteken a Nissan Tocsigi üzemében, miközben bemutatta az Ariya terepjáró gyártósorát.

A Tokió külvárosában található gyár a Nissan Motor Co. szerint valamikor jövő április előtt lép üzembe.

A szerelősort úgy tervezték, hogy mindhárom modelltípust – az elektromosat, a hibrid elektromos-belsőégésű motorosat és a szimplán belsőégésű motorral hajtott kocsikat is – ugyanazon a gyártósoron rakhassák össze.

A gyár emberi dolgozói a nagyobb szakértelmet igénylő munkákra, például a robotok által gyűjtött adatok elemzésére és a berendezések karbantartására összpontosíthatnak.

Manapság már minden autógyártó dolgozik olyan robottechnológián, amelynek segítségével sokkal gyorsabban reagálhat a változó piaci igényekre.

A bemutató során hatalmas, kijelzőkkel felszerelt mechanikus karok világították meg mindenféle szögből az autók felületét, hogy a kamerák a legapróbb hibákat is felismerjék.

Egy mechanizmus drótot tekert egy óriási orsóra hasonlító fémtárgy köré – ez egy olyan motoralkatrész, amely az elektromos járművekben jelenleg használt mágneseket helyettesíti majd. A vállalat szerint az újítással megszűnik az igény a ritkaföldfémek használatára, amivel csökkentik a költségeket is.

Miért kellenek a robotok?

A Nissannál elmondák, hogy a Tocsigiben tesztelt innovációkat fokozatosan bevezetik majd a cég külföldi üzemeiben is, köztük a francia partner, a Renault gyáraiban.

Szakamoto szerint nehéz megbecsülni, hogy a teljesen automatizált összeszerelősor pontosan mennyi pénzt és anyagot takarít meg.

De elmondta, hogy a gyártásnak alkalmazkodnia kell a munkaerőhiányhoz, a koronavírus-járványhoz és a szén-dioxid-kibocsátási törekvésekhez.

A Nissan azt mondja, hogy 2050-re szeretné elérni tevékenysége és termékei életciklusa során is a teljes szén-dioxid-semlegességet, azaz karbonsemlegesnek kell lennie a nyersanyag-kitermelésnek, a gyártásnak, a felhasználásnak és az újrahasznosításnak is.

Így néz ki az összeszerelt Ariya, amelyet az új robotüzemben fognak gyártani. A kép a jokohamai autószalonon készült 2020. július 14-én
Így néz ki az összeszerelt Ariya, amelyet az új robotüzemben fognak gyártani. A kép a jokohamai autószalonon készült 2020. július 14-én

A vállalat szerint egy újfajta festék, amely lehetővé teszi a járművek karosszériájának és lökhárítóinak egyidejű festését, 25 százalékkal csökkenti az energiafogyasztást.

Korábban a járművek alumíniumból készült karosszériáját és a műanyag lökhárítókat külön-külön, különböző hőmérsékleten kellett festeni.

A Nissan arra számít, hogy ebben a pénzügyi évben visszatér a profittermeléshez, de más autógyártókhoz hasonlóan a világjárvány okozta alkatrészhiánnyal küzd.

A márkát megviselte a korábbi elnök, Carlos Ghosn körüli botrány is. Ghosnt 2018-ban pénzügyi visszaélések vádjával tartóztatták le Japánban, ő viszont kalandos módon kicsempésztette magát az országból, és az állítja, hogy igazságtalanul akarják megbélyegezni.

Az AP tudósítása nyomán.
XS
SM
MD
LG