A Nissan autógyártó intelligens gyárában alig vannak emberi munkások. A munkát – beleértve a hegesztést és a szerelést is – robotok végzik. Ők festik az elemeket, sőt ellenőrzik, hogy jól hajtották-e végre a feladatot.
„A gyártási beállításokat eddig tapasztalt embereknek kellett elvégezniük, de már a mesterséges intelligenciával rendelkező, az összegyűjtött adatokat elemző robotok is képesek erre. Ilyen szintre fejlődött a technológia” – mondta Szakamoto Hidejuki, a Nissan ügyvezető alelnöke pénteken a Nissan Tocsigi üzemében, miközben bemutatta az Ariya terepjáró gyártósorát.
A Tokió külvárosában található gyár a Nissan Motor Co. szerint valamikor jövő április előtt lép üzembe.
A szerelősort úgy tervezték, hogy mindhárom modelltípust – az elektromosat, a hibrid elektromos-belsőégésű motorosat és a szimplán belsőégésű motorral hajtott kocsikat is – ugyanazon a gyártósoron rakhassák össze.
A gyár emberi dolgozói a nagyobb szakértelmet igénylő munkákra, például a robotok által gyűjtött adatok elemzésére és a berendezések karbantartására összpontosíthatnak.
Manapság már minden autógyártó dolgozik olyan robottechnológián, amelynek segítségével sokkal gyorsabban reagálhat a változó piaci igényekre.
A bemutató során hatalmas, kijelzőkkel felszerelt mechanikus karok világították meg mindenféle szögből az autók felületét, hogy a kamerák a legapróbb hibákat is felismerjék.
Egy mechanizmus drótot tekert egy óriási orsóra hasonlító fémtárgy köré – ez egy olyan motoralkatrész, amely az elektromos járművekben jelenleg használt mágneseket helyettesíti majd. A vállalat szerint az újítással megszűnik az igény a ritkaföldfémek használatára, amivel csökkentik a költségeket is.
Miért kellenek a robotok?
A Nissannál elmondák, hogy a Tocsigiben tesztelt innovációkat fokozatosan bevezetik majd a cég külföldi üzemeiben is, köztük a francia partner, a Renault gyáraiban.
Szakamoto szerint nehéz megbecsülni, hogy a teljesen automatizált összeszerelősor pontosan mennyi pénzt és anyagot takarít meg.
De elmondta, hogy a gyártásnak alkalmazkodnia kell a munkaerőhiányhoz, a koronavírus-járványhoz és a szén-dioxid-kibocsátási törekvésekhez.
A Nissan azt mondja, hogy 2050-re szeretné elérni tevékenysége és termékei életciklusa során is a teljes szén-dioxid-semlegességet, azaz karbonsemlegesnek kell lennie a nyersanyag-kitermelésnek, a gyártásnak, a felhasználásnak és az újrahasznosításnak is.
A vállalat szerint egy újfajta festék, amely lehetővé teszi a járművek karosszériájának és lökhárítóinak egyidejű festését, 25 százalékkal csökkenti az energiafogyasztást.
Korábban a járművek alumíniumból készült karosszériáját és a műanyag lökhárítókat külön-külön, különböző hőmérsékleten kellett festeni.
A Nissan arra számít, hogy ebben a pénzügyi évben visszatér a profittermeléshez, de más autógyártókhoz hasonlóan a világjárvány okozta alkatrészhiánnyal küzd.
A márkát megviselte a korábbi elnök, Carlos Ghosn körüli botrány is. Ghosnt 2018-ban pénzügyi visszaélések vádjával tartóztatták le Japánban, ő viszont kalandos módon kicsempésztette magát az országból, és az állítja, hogy igazságtalanul akarják megbélyegezni.