Az Egyesült Királyság európai uniós távozását követően a szigetország kikerülésével folytatódhat a kereskedelem egy jelentős része Írország és a kontinens között, a Brexit nyomán ugyanis bonyolultabbá és költségesebbé vált a megszokott útvonalak használata.
A zavaros brit kilépés miatti késlekedések és bürokratikus nehézségek miatt számos ír kereskedőcég már közvetlenül az európai uniós országok kikötőibe és kikötőiből szállítja termékeit a korábban gyorsabbnak számító, Nagy-Britannián keresztül vezető útvonal helyett.
„Látható az elmozdulás az ellátási láncokban” – közölte Yannick Millet, a franciaországi Cherbourg kikötőjét működtető vállalat vezetője, az Írországba szállítandó konténerekre mutatva.
A megemelkedett keresletre reagálva az Írország és a kontinens között közvetlen szállításokat lebonyolító vállalatok mindegyike növelte kapacitásait az utóbbi kilenc hónapban.
Millet szerint a cherbourgi kikötő forgalma januárban körülbelül a negyede lesz annak, mint amennyit a koronavírus-járványt megelőzően egy teljes év alatt regisztráltak.
„Azt hittem, hogy a forgalom a kétszeresére fog nőni, de megtriplázódott. A kérdés, hogy így is fog-e maradni a következő hónapokban” – emelte ki.
A közvetítő kikerülése
A legnépszerűbb útvonalnak évtizedeken keresztül a kompos átkelés számított Dublin és a walesi Holyhead között, majd a La Manche csatorna alatt Franciaországot Nagy-Britanniával összekötő alagút használata. Évente mintegy 150 ezer kamion használta ezt az utat.
A Brexit óta azonban a sok papírmunka és a vámügyi eljárások órákkal vagy akár napokkal is kitolhatják a szállítási időt, ami ráadásul komoly pluszköltségekkel is jár, így számos vállalat új útvonalak használata mellett döntött.
„Ez gyökeres változást jelent” – mondta Chris Smyth, a Perennial Freight ír szállítmányozási cég kereskedelmi igazgatója, hozzátéve, hogy hatalmas a kereslet a Cherbourgba, Dunkirkbe, Rotterdamba és Zeebruggéba irányuló útvonalak iránt.
A Stena Line kétszeresére növelte kapacitásait Rosslare és Charbourg között, s ideiglenesen törölte egyes nagy-britanniai útvonalait, miután január első felében 60 százalékkal csökkent a kereslet irántuk.
A DFDS dán vállalat pedig arról számolt be, hogy a Rosslare-ből Dunkirkbe 23 óra alatt elérő, heti hatszor indított teherhajói tele vannak, és hamarosan már heti nyolc járat lesz.
Senki nem tudja, hogy tartós lesz-e az átállás
Az ír kormány illetékes szerve szerint az, hogy a cégek visszatérnek-e a korábbi útvonalhoz, elsősorban a vámeljárások felgyorsításának sikerétől fog függeni, illetve attól, hogy a teherhajók képesek lesznek-e ekkora forgalmat kezelni.
Eddie Burke-nek, az ír közlekedési minisztérium egyik tisztségviselőjének ugyanakkor nincsenek kétségei afelől, hogy előbb-utóbb visszanyeri népszerűségét a Nagy-Britannián keresztül vezető útvonal.
A kompvállalatok hétről-hétre döntenek a kapacitásuk kihasználásáról – mondta Ole Bockmann, a Stena Line illetékese, aláhúzva, hogy egyszerű lenne a visszatérés a korábbi rendszerhez.
Készült a Reuters jelentése nyomán.
Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!